Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: DUIVELSKUNSTENAARS  (gelezen 18163 keer)

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
DUIVELSKUNSTENAARS
« Gepost op: 05 februari 2005, 20:18:00 »

Omdat Arendsoog en Witte Veder soms als duivelskunstenaars worden omschreven heb ik dit topic gestart. Bedoeling is om hier alles neer te pennen. ;)
Zodoende komen al hun wonderlijke handelingen op een rijtje te staan. Ik vermoed dat we er wel eens van versteld zouden kunnen staan. ???

Vergeet ze niet te noteren terwijl je leest; hun duivelskunsten zijn we al zo gewoon dat we er wel eens over gaan zonder er erg in te hebben.

Little Eagle(Kris) :-O
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re:DUIVELSKUNSTENAARS
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2005, 20:36:47 »

Gisteren heb ik deel 51, Arendsoog en de man zonder verleden, uitgelezen. Op een bepaald moment achtervolgt Arendsoog met Lightfeet de schurk, Bill Richards. Arendsoogs paard verhoogt zijn snelheid zoals gewoonlijk tot het ongelooflijke en ondertussen heeft Arendsoog de tijd en gelegenheid om zijn wapens te herladen. [y]

Je vindt het terug op pagina 148. Daar staat letterlijk: "Arendsoog boog zich diep over de hals van zijn paard en laadde intussen zijn wapens bij."

Dat is echt wel stuntwerk hoor. Zittend op een paard dat aan een duizelingwekkende snelheid voortraast, kan Bob gerust aan andere zaken denken. Maar ja, Lightfeet is dan ook een zeer schrander dier. Hij weet zich best uit de slag te trekken zonder een bevel van zijn baas. Eigenlijk hoort hij evenzeer tot het clubje van de duivelskunstenaars!  ;)

En ja, helden zoals Arendsoog en Witte Veder moeten alles aankunnen! [cl]

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2005, 22:27:14 »

In deel 10 zitten Arendsoog en Witte Veder gevangen in een verlaten mijn en zijn echt radeloos. En toch weet Witte Veder een oplossing voor hun probleem en de twee raken verlost van hun boeien zonder dat de steunbalken van de gestutte gang het begeven. Hij maakte daar gebruik van de sporen aan Arendsoogs laarzen. Waarom die sporen draagt is mij een vraag, want hij heeft ze toch nooit nodig om Lightfeet tot meer snelheid aan te manen.

Ik kan me voorstellen dat schurken dan gaan denken dat ze met duivelskunstenaars te maken hebben.

Maar ja, onze twee helden moeten er wel voor zorgen dat ze steeds slagen in hun opdracht. Daarom hebben ze voor elk probleem een oplossing; of die nu voor de hand ligt of niet.  :D

Soms raken ze wel eens gewond, zoals Witte Veder, wanneer ze het goudtransport van de Bank naar Palmida wilden veilig stellen, wat in deel 3 gebeurt. Maar het sterke gestel van de Indiaan zorgt er dan voor dat Arendsoog niet al te ongerust wordt.  :o

Dus, van de ene kant mogen ze wel eens gewond raken (en soms zelfs ernstig), maar ze komen er steeds heel snel en goed door. De plicht roept immers! ;)

« Laatst bewerkt op: 17 februari 2005, 22:38:10 door Little Eagle »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2005, 01:21:38 »

Waarom die sporen draagt is mij een vraag, want hij heeft ze toch nooit nodig om Lightfeet tot meer snelheid aan te manen.

'Tja Kris, als Arendsoog geen sporen had zou hij Lightfeet nooit eens "de sporen kunnen geven" of ergens "spoorslags" naar op weg gaan

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2005, 20:56:48 »

Dat is waar, Wim. Maar ik meen dat Arendsoog er juist prat op ging dat hij die nooit moet gebruiken bij zijn eigen paard. Maar goed, het valt wel al eens voor dat hij gebruik maakt van een ander paard en dan zal hij ze wel kunnen gebruiken.  ;)

En dan nog iets: een cowboy zonder sporen is geen echte cowboy zeker?!  ???

In ieder geval hebben ze nuttig gebruik kunnen maken van die sporen. Blijft me wel een klein raadsel hoe ze dat hebben klaar gespeeld. Ik dacht dat die dingen nogal makkelijk ronddraaien? Of niet soms? :-\

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2005, 02:13:58 »

Ik ben zelf helemaal geen ruiter. Wel heb ik wel eens gelezen dat sporen geluid kunnen maken als je ze met sluipen tegen een steen stoot. Overigens zie je die dingen alleen op tekeningen van de oudere tekenaars.

Wim ;D

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2005, 08:33:41 »

Dat is ook nog zo'n reden waarom ik dacht dat Arendsoog geen sporen zou dragen; ze maken zo'n lawaai. Enfin, toch in die cowboyfilms. :-\ :D

Dan zou Arendsoog dubbel zo voorzichtig moeten stappen als Witte Veder.

Maar ja, het is en blijft fantasie en moet vooral plezierig blijven voor de kinderen.

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2005, 14:04:28 »

Sporen hebben inderdaad zo'n ronddraaiend ding, waarmee je de flanken open kan rijten. Je kan dat er echter ook uit halen, waardoor je dus wel sporen aanhebt met een uitsteeksel waarmee je je paard aan kan sporen  ;), maar het beest verder geen pijn doet, of herrie maakt.

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2005, 14:43:04 »

Ik dacht me zelf te kunne herinneren dat hij in een verhaal zijn sporen afdoet als hij gaat sluipen, maar zeker weten doe ik het niet :P
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2005, 18:02:18 »

Ik meen ooit ook eens zoiets gelezen te hebben. Hoe het juist zat weet ik nu ook niet direct maar Arendsoog had last omdat die sporen rammelden. En dat zal je wel horen zeker midden in de nacht bvb wanneer alles muisstil is. Hij zou al beter mocassins vragen aan Witte Veder! :grin: :D
Arendsoog mag eigenlijk zijn sporen gerust van mij blijven dragen, want hij hoeft zijn paard nooit met zijn hielen aan te drijven. Hij doet dat voornamelijk door iets in te fluisteren. Zodoende kan hij Lightfeet nooit pijn doen. [y]

En dan kom ik nu tot de ontdekking dat er eigenlijk nog een Duivelskunstenaar voorkomt in de Arendsoogboeken. Namelijk Lightfeet; in deel 60 Arendsoog en de grote grondroof staat op pag 123/124 het volgende.

Volkomen onbewust van het gevaar dat dreigde, reed Arendsoog dan ook de schurken tegemoet . . .
  Het was aan Lightfeet te danken dat onze vriend dit verhaal nog kon navertellen. Zonder daartoe het commando te hebben gekregen en ook zonder dat de gesteldheid van het terrein daartoe aanleiding gaf, boog Lightfeet plotseling sterk naar rechts af . . .
  Arendsoog was heel even verbaasd, maar liet zich er niet door verleiden Lightfeets afwijking van de koers te corrigeren. Hij kende zijn paard door en door en wist dat er een reden moest zijn voor zijn gedrag.

Even later merkte Arendsoog waarom Lightfeet dit had gedaan en besefte dat het instinct van zijn paard zo zijn leven had gered. ;) [cl]

Lijkt eenvoudig, maar ik zie geen enkel paard zoiets doen. Dat kan natuurlijk alleen maar Lightfeet. Hij kan nog veel meer, maar de lijst zou wat lang kunnen worden. Misschien zelfs langer dan die van Arendsoog?! :grin:

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2005, 14:44:22 »

Ik dacht me zelf te kunne herinneren dat hij in een verhaal zijn sporen afdoet als hij gaat sluipen, maar zeker weten doe ik het niet :P
Hallo, Witte Veder zal het julllie eens komen vertellen. Arendsoog deed zijn sporen uit en hing die aan de zadelknop. Hij lette er zelfs op dat ze niet konden rinkelen van zodra Lightfeet zich zou bewegen. Dit alles gebeurde toen ze voor de eerste keer naar Dead Town gingen. (Jacht op de Grijze Hengst)
Arendsoog zal dit misschien wel meer doen; maar er wordt niet telkens over gesproken. We zullen dat zo maar veronderstellen.
Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: DUIVELSKUNSTENAARS
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2005, 14:51:50 »

Hallo Witte Veder, je bent me net voor. Heb dat boek ook juist gelezen. Ik wist er niet veel meer van hoor. Is zeker al 30j geleden dat ik het nog heb vast gehad.
Maar goed, ik vind dat Arendsoog en Witte Veder heel straffe mannen zijn. Zonder hulp vinden ze toch Dead Town, zo midden in de woestijn. Maar ja, Witte Veder die heeft zeker een ingebouwd kompas?! ;D
Ze hebben natuurlijk ook hun ervaring mee.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2005, 02:17:08 »

Arendsoog en Witte Veder worden letterlijk als duivelskunstenaars omschreven in deel 41 Mexicaans Avontuur, wanneer ze zojuist midden in een enorm vuurgevecht de beide bendeleiders Ibarra Gomez en Marinera Plata tussen hun mannen hebben uitgepikt en opgepakt hebben.

Wim ;D

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2005, 11:42:54 »

Hallo, hier ben ik nog een keer.

Ja, Arendsoog en Witte Veder moeten soms wel duivelskunsten uithalen om sommige avonturen tot een goed einde te brengen.
In een boek kan je natuurlijk schrijven wat je wil. En dan kan de schrijver zijn jeugdige lezers tenminste spannende verhalen bezorgen. Zo hoort het ook.
Als volwassene moet je natuurlijk beseffen dat er ook nog echt gebeurde verhalen te lezen zijn over die "cowboy's en indianen".

Onze helden blijven zo wel eeuwig bestaan! [cl]
Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2005, 19:01:12 »

Ook in Arendsoog en de Mississippi Duivels (deel 28) halen onze vrienden duivelskunsten uit door de commandanten van het rebellenleger onder de ogen van hun manschappen uit het kamp weg te halen.

Wim ;D
Pagina's: [1] 2