Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9

Auteur Topic: Boeken van P. Nowee : deel 41 t.e.m. deel 63 + de Extra  (gelezen 74405 keer)

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
Re: Boeken van P. Nowee : deel 41 t.e.m. deel 63 + de Extra
« Reactie #60 Gepost op: 11 april 2013, 15:33:19 »

wat een telegram is... ;D

Wim ;D

Vertel het eens, schoolmeester Wim
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 12 april 2013, 09:10:36 »

Anko is terug... ik begon te vrezen dat je ons vergeten was...

Vertel het eens, schoolmeester Wim

Ik heb even voor je op Wikipedia gekeken, maar dat blijkt toch wat gecompliceerder te liggen dan ik dacht. Uit Arendsoog heb ik altijd het idee gehad dat het middels morse seinen (punten, lange en korte strepen) via een bovengrond kabelnetwerk ging, maar volgens de Wiki zijn er ook wel andere technieken denkbaar.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 15 mei 2013, 22:23:00 »

Deel 49, Arendsoog en de 'avondmannen'

Een goed lopend en spannend verhaal. Wordt afwisselend verteld vanuit A/WV, Soakes, Pete en de avondmannen. Daardoor loopt de spanning lekker op.

Opvallend;
- Een grote rol voor Lightfeet, die uitgebreid zijn kunstjes mag laten zien.

- Witte Veder en Arendsoog zijn in dit boek gelijkwaardig, al heeft Arendsoog wel de leiding.

- In het begin van het boek noemt Soakes Pete zijn stiefzoon. Dat is onjuist, want Soakes is nooit met de moeder van Pete getrouwd. Aan het eind van het boek spreekt hij wel over zijn pleegzoon, wat Pete is.

- Mrs Stanhope en Ann spelen een heel kleine rol in het verhaal.

- Arendsoog en Witte Veder worden niet zelf in elkaar geslagen.

- Arendsoog en Witte Veder zijn bekend in heel Arizona en daar buiten, dat wordt vaak genoemd in de boeken. Men zal niet precies weten hoe ze eruit zien, maar de combinatie van cowboy en Indiaan zal niet heel erg vaak voorgekomen zijn. In ieder geval gaat er blijkbaar bij geen enkele sheriff een lichtje branden ;) :P als ze een telegram krijgen over een cowboy en een Indiaan, die gezocht worden voor kidnapping. De sheriff van Phoenix herkent Arendsoog pas als hij Lightfeet in actie heeft gezien.

Groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2015, 14:05:00 door aj »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 25 augustus 2013, 14:39:01 »

Deel 61, Jacht op een schaduw

Een spannend verhaal, waarin het snel duidelijk wordt wie de Schaduw is, maar dan loopt het net even anders. Toch is het verhaal niet erg origineel. Maar mag je dat verwachten bij deel 61?

- Wat worden er veel details uitgelegd. Wat een rotsblok heeft veroorzaakt, waarom een droge rivierbedding eruitziet zoals hij eruitziet, de beschrijving van het schaduwenspel in het begin (is waarschijnlijk een link naar 'de Schaduw', maar ik zat niet echt meteen in het verhaal.) Ik vond de meeste uitleg niks aan het verhaal toevoegen. In zijn eerdere boeken doet Paul het veel minder.

- Geen mrs Stanhope of Ann

- De vader van Witte Veder heet Witte Bever.

- Arendsoog noemt Witte Veder geen enkele keer bij zijn naam, als hij hem direct aanspreekt. Hij zegt 'joh' ipv boy. In 1991 klonk dat vast ook ouderwets. Aan de andere kant, noemt Witte Veder Arendsoog nooit Bob en zelden Arendsoog.

- De slechteriken komen weer eens aan hun eind door in een afgrond te vallen.

- De louche advocaat is erg dik. Het komt vaker in de boeken van Paul voor dat een van de boeven erg dik is. Nou is dik zijn slecht, maar niet perse qua karakter...

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2014, 21:51:29 door aj »

Bas

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:01:28 »

Het is deel 61... toch?

Groetjes Bas

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 25 augustus 2013, 17:44:23 »

Klopt! Ik heb het verbeterd.

Groeten

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 15 september 2013, 00:27:27 »

Deel 50, de verdwijning van Arendsoog

Het spijt me echt, ik heb mijn best gedaan om het zonder enige vooringenomenheid te lezen, maar ik blijf het een van de mindere boeken vinden.

De eerste zin is erg sterk, natuurlijk. Het verhaal is spannend genoeg en de redding aan het eind spectaculair, er zit humor in, het telegram dat maar niet verstuurd wordt, is niet eens erg storend, maar..

Misschien waren mijn verwachtingen van dit boek te hoog, toen ik het heeel lang geleden kocht. Ik had de eerste bladzijde gelezen en ik zat er meteen in. Maar ik vond en vind de uitwerking teleurstellend.

-Er zijn veel uitweidingen over de omgeving, gevoelens, gedachtes en handelingen. Ze vullen de bladzijdes, maar voegen weinig toe aan het verhaal.

- Arendsoog trekt de conclusie dat de daders bij de staf van het fort moeten zitten. Waarom doet hij dan niet zijn best om in contact te komen met de staf? Waarom probeert hij geen vrienden te worden met de commandant?
De president zal het kamp ook bezoeken, maar daar merk je niks van. Geen woord over de voorbereidingen.
Als Arendsoog 'deserteert' komt niemand van het  kamp hem achterna. Ook later in het verhaal niet. Dus zou men dan toch weten wie hij was en waarom hij daar was?
Eigenlijk doet het kamp er niet toe. Het is er alleen om Arendsoog 'binnen' te houden tot de president er is.

- Het plan van Gordon is zo ingewikkeld dat het twee keer uitgelegd wordt.

- Het spirituele gedoe van Witte Veder was niet nodig geweest. Alleen om zijn Indiaans-zijn te benadrukken?

- De voorbereiding van Arendsoog door Gordon/Gansworth en de zoektocht van Witte Veder nemen het grootste deel van het boek in beslag. Daardoor zit alle actie weer eens pas aan het eind. Daardoor ook wat losse eindjes (bijvoorbeeld dat er een bericht in de krant komt, dat Arendsoog niet dood is), die niet opgelost worden.

- een soort cliffhanger waar niks mee gedaan wordt: sheriff Grisley heeft het gevoel dat hij tekort geschoten is. Als hij niet door het nieuws zo van slag was geraakt, wel begrijpelijk overigens, was hij wellicht tot dezelfde conclusie gekomen als Witte Veder een dag later komt. En had hij bijvoorbeeld een telegram naar Washington kunnen sturen.

- Als moeder zou ik toch erg graag willen dat het lichaam van mijn zoon naar huis gebracht wordt, zodat hij thuis begraven kan worden (naast zijn vader!). Mrs Stanhope berust zich wel heel makkelijk in de situatie. Ann geeft tenminste de hoop niet op.
Misschien wist Gordon/Gansworth dat mrs Stanhope zo zou reageren, want hij is verbaasd dat Witte Veder Arendsoog komt zoeken. Een deel van het plan om Arendsoog dood te verklaren was om te zorgen dat WV weg zou blijven.
Als hij beter had nagedacht, zou hij weten dat het juist een reden is voor WV om te gaan uitzoeken wat er gebeurd is.

- Jammer dat vrij snel bekend is wie er achter de aanslag zit (het plot lijkt nogal op 'Pas op Arendsoog!')

Ik had gehoopt dat dit boek een origineler plot zou hebben en dat het spannender uitgewerkt zou zijn.
Het is een gewoon doorsnee Arendsoogavontuur, niks mis mee, maar toch......

Groeten

Anne

ps

speciaal voor Wim: Ann die de hand van Witte Veder vastpakt en hem vraagt voorzichtig te zijn. (L)
Zucht, zou het mogelijk zijn? ;D
« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 13:08:01 door aj »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 25 oktober 2013, 15:05:55 »

Deel 63, Arendsoog..premiejager? Revisited,

Ik heb al eens eerder over deel 63 geschreven, wat te kort door de bocht, toen. :-\

Inmiddels weet ik dat Paul terminaal ziek was, toen hij dit boek schreef. Een grote prestatie, en wellicht afleidend van zijn ziekte?

Het verhaal is spannend en goed lopend. Het leest lekker weg.

Ik heb ergens een beschrijving gelezen over een Arendsoogboek: spannend, maar met erg veel details.
Dat geldt ook voor dit boek. In het begin is het niet storend, want dan wordt het verhaal opgebouwd en voel je door de details de sfeer.
Later in het verhaal houdt het het tempo van het verhaal wat op. Sommige details zijn echt niet relevant.

Een aantal keren wordt een woord 'duur' genoemd, zoals doktersassistent, en dat wordt breed uitgelegd. Maar geaccidenteerd, dat ik persoonlijk veel 'duurder' vind, wordt niet omstandig uitgelegd.
Zou dit het moeilijke woord zijn, waarvan Paul hoopte dat zijn lezers het zouden opzoeken? Hij was meer onderwijzend in zijn boeken dan Jan.

Ann en mrs Stanhope komen niet voor in dit boek, worden niet eens genoemd.

Curieuze opmerking. Miss Doc wordt omschreven als een grote en dikke vrouw. Maar het uiterlijk is totaal onbelangrijk, dat wordt letterlijk zo gezegd, want ze gedraagt zich blijkbaar niet als een dik persoon...

Witte Veder is langer dan Arendsoog.

Arendsoog is de denker en Witte Veder de doener. Hun scherpe ogen en oren worden telkens spreekwoordelijk genoemd.

Arendsoog zegt op een gegeven moment dat het Engels van WV steeds beter wordt. WV vindt Engels maar moeilijk.
Tja, dat blijf ik toch ongeloofwaardig vinden. WV leeft onder de Amerikanen, hoort de hele dag Engels om zich heen. En dan nog steeds slecht Engels spreken?
De een pikt het natuurlijk sneller op dan een ander. Maar toch, na 63 boeken zou hij toch vloeiend Engels moeten spreken. Al na 10 boeken eigenlijk. In deel 1 wordt gesuggereerd dat A en WV elkaar al jaren kennen. Het is duidelijk dat A de stamtaal van WV nauwelijks spreekt. En in deel 2 krijgt WV les van de paters. Ze praten dus al heel lang Engels met elkaar.

De redding van de trein en hoe A in de locomotief klimt; spectaculair en kan zo in een film. Misschien kwam daar ook de inspiratie vandaan?

Kwam grappig over: de bad guys gaan af en toe hun behoefte doen in de bosjes. Maar A en WV hebben blijkbaar een ongelofelijke controle over hun blaas en sluitspier. Ze maken hele tochten, overnachten in de buitenlucht, maar bij een boom gaan plassen...? Dat is een held onwaardig, waarschijnlijk. ;)
(Bijvoorbeeld: 'Terwijl hij met een opgelucht gevoel zijn blaas bij de boom leegde, bedacht Arendsoog opeens hoe hij de boef gevangen kon nemen') Iets te menselijk?

Al met al is deel 63 een goede afsluiter van de serie. Je weet dat hij nog vele avonturen zal beleven, maar die worden nooit meer opgeschreven...

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2013, 15:14:17 door aj »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 27 oktober 2013, 21:57:45 »

Arendsoog in duplo, deel 45

Besproken door een kinderjury in waarschijnlijk 1976/1977.

5 Arendsoog in duplo
Schrijver: P. Nowee
Tekeningen: Hans G. Kresse
Uitgeverij: Malmberg, 's-Hertogenbosch 1976
a Het raadsel van de Rode Rivier
Arendsoog en Witte Veder vinden in de struiken bij de Rode Rivier spullen van Jef Hunting, een beruchte bandiet. Iedereen is opgelucht, want men denkt dat hij is verdronken. Arendsoog ontdekt dat hij niet is verdronken maar vermoord. Er is namelijk een bende die een ranch wil hebben, omdat daar goud in de grond zit. Arendsoog en Witte Veder rollen de bende op.
b De strijd om de Woodson-Ranch
Dit tweede verhaal gaat ook over een bende die een ranch wil hebben omdat er goud in de grond zit. Na de dood van de eigenaar komt de ranch aan zijn eerstgeboren zoon. De jongen die zich daarvoor uitgeeft, blijkt een bandiet te zijn. Na (alweer) een lawinetje van gebeurtenissen komen Arendsoog en Witte Veder achter de waarheid.
Arendsoogboeken zijn altijd erg spannend en avontuurlijk. De meesten van ons houden daarvan. De tekeningen passen goed bij het verhaal, al zijn ze soms wat ruw. Ze staan af en toe jammer genoeg een bladzijde te vroeg. Dan verraden ze wat komen gaat. De schrijver moet wel avontuurlijk zijn en veel fantasie bezitten. De verhalen zitten soms erg ingewikkeld (veel namen), maar wel goed in elkaar (op een paar foutjes na). Ook al weet je dat het goed afloopt, het is toch altijd weer mooi.
Er zijn wel veel dingen altijd hetzelfde: domme lelijke schurken en sportieve slimme helden. Ze hebben altijd een schoon overhemd en hoeven nooit naar de w.c. Er spelen bijna nooit vrouwen mee. En de sheriff die toch slim moet zijn, is bijna altijd dom. Deze dingen nemen voor de meesten van ons de pret niet weg. Die genieten van de sfeer en de spanning van deze wild-west verhalen. Voor 9-14 jaar. Cijfer: 7 1/2.

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 22:13:05 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 31 oktober 2013, 08:55:13 »

Wat betreft het doen van behoeften: Er is ergens een topic 'nood', waarin iemand deze discussie ook al eens heeft aangezwengeld... 8)  ;D

Grappig, dat rapport van de kinderboekenjury. Geen woord aan gelogen, toch?

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 01 november 2013, 16:29:25 »

Hoi Wim,

Het topic 'nood' ligt inmiddels ergens onder op de stapel, die dit forum is. Het is effe zoeken... ;)
Maar daar komt men tot dezelfde conclusie als ik; een held gaat niet naar de wc!  ;D

Ik vond het leuk dat de kinderen kritisch en realistisch beoordeelden.

(Het hele artikel ging over het feit dat een volwassen jury de prijzen aan boeken geeft, die vaak maatschappijkritisch zijn. Terwijl een kinderjury daar helemaal geen boodschap aan heeft. Zij willen gewoon een spannend en leuk boek. Dus een door volwassen bekroond boek hoeft helemaal niet populair te zijn bij de kinderen.)

Groeten

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 02 november 2013, 14:27:22 »

deel 60, Arendsoog en de grote grondroof

Een NBD/biblionrecensie

Een nieuwe wet in de staat Arizona bepaalt dat een grondeigenaar van de ene op de andere dag gedegradeerd wordt tot huurder of pachter. Vreemd is echter dat één district buiten deze wet blijkt te vallen. Dat trekt de aandacht van Arendsoog en Witte Veder. Zij gaan op onderzoek en komen daarbij op het spoor van de zeer geslepen grondzwendelaar Don Rafael. Een redelijk verhaal geschreven door een alleswetende verteller. De schrijver heeft het nodig geacht zijn verhaal zo gedetailleerd mogelijk neer te zetten. De inhoud is boeiend, doch heeft als gevolg van het hierboven aangehaalde, haar langdradige momenten. Ook de zeer filmisch gebruikte verhaaltrant neigt er vaak toe de vaart eruit te nemen. Na de eerste tien bladzijden weet de lezer al meer dan genoeg over hoefgetrappel dat van veraf al duidelijk te horen is. Witte Veder wordt meer dan eens aangeduid met het op den duur eentonige 'onze' vriend. Geschikt voor 10 jaar en ouder

Groeten

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 29 januari 2014, 12:04:23 »

Deel 62, Lighfeet ontvoerd!

Ik was benieuwd naar dit boek. Ik heb het vroeger nooit gelezen. Ik vroeg me af hoe het zou gebeuren, want het is een vaak herhaald feit dat Lightfeet nooit met vreemden meegaat.

Het is een aardig verhaal. Af en toe spannend, maar net iets te vaak een herhaling van zetten.

-Lightfeet wordt vergiftigd, daardoor is het slagen van de ontvoering geheel acceptabel.

- De emoties van Arendsoog als reactie op het verlies van zijn paard en de reactie van Witte Veder zijn mooi en goed beschreven. Hun vriendschap staat als een huis. Ook de relatie van A met Lightfeet wordt mooi beschreven.
Ze raken elkaar ook anders aan. In eerdere boeken geven ze elkaar een stevige hand of een kneep in de schouders als ze blij zijn elkaar te zien. In dit deel leggen ze een arm om de schouders.

- Ik vind het dat Paul in zijn latere boeken, ruwweg vanaf deel 45, steeds meer schoolmeesterachtig wordt. In dit boek ook. Hij legt zo veel uit. Bijvoorbeeld:Waar de zon op komt, hoe curare werkt, hoe de verbinding tussen 2 wagons er uitziet (met een verhelderende illustratie, voor als je het nog niet duidelijk vond), waarom Witte Veder op een bepaalde plek naar sporen zoekt (door uitvoerig uit te leggen waarom hij niet op de andere plekken hoeft te zoeken). Het is geen dik boek, zonder de diverse gedetailleerde uitleggen zou het nog dunner zijn, maar het houdt het verhaal op. Ik ga er dan over heen lezen.

-  Wat Paul ook vaker heeft gedaan: Hij beschrijft het leven van een van de nevenkarakters, of een plaats waar ze heen gaan, uit het boek tot in bijna de kleinste details.
In dit deel is het eerste hoofdstuk een uitgebreide biografie van het leven van Robert, lord Branburry. Maar het heeft totaal geen toegevoegde waarde voor de rest van het verhaal. Robert dient als gastheer, zijn ranch als toevluchtsoord, hij verkoopt zijn fokstieren (en de reden waarom beslaat ongeveer een bladzijde of drie). Door die uitgebreide beschrijving van zijn leven, verwacht je dat hij veel meer in het verhaal zou voorkomen. Dat is absoluut niet zo.

We komen in dit deel meer over Robert Branburry te weten dan in 63 delen over Witte veder!

Bij mij komt het over alsof Paul op deze manier wellicht nadacht over andere boeken die hij zou kunnen schrijven. In dit geval: 'De lotgevallen van een Engelse stierenfokker in Kansas.'

-Mrs Stanhope en Ann zijn geheel afwezig in dit boek.

- Als WV A ondersteunt nadat Lightfeet ontvoerd is, noemt hij hem Arendsoog. Robert reageert daarop verbaasd. Dan zegt WV: " Bob heet Bob Stanhope..." Ik neem aan dat ze zich wel voorgesteld hebben met achternaam erbij.

-Als Henry, de oudste zoon van Robert, vastgebonden achtergelaten is, hoort hij op een gegeven moment een stem. Hij hoort WV praten. Hij herkent de stem als van een Indiaan, niet specifiek WV. Dus alle Indianen spreken slecht Engels? Of WV was de eerste Indiaan die hij ontmoet heeft...

- Wat losse eindjes: Een van de tijdelijke cowboys heeft de boel verraden, blijkt opeens aan het eind (dit komt precies zo in deel 2 voor). En hoe hangman Hank ontsnapt is, wordt niet duidelijk gemaakt.

- Net iets te vaak, naar mijn zin, wordt gemeld dat Arendsoog geen rekening gehouden heeft met.. Of als hij geweten had dat... Hij is in dit verhaal emotioneel wat in de war, maar toch.

- Het einde van hangman Hank lijkt heel erg op het einde van el Lobo van deel 15. Ook daar is het niet duidelijk wie het fatale schot geleverd heeft.

- Een 'nette' oplossing voor een 'onmogelijke' situatie: Paul beschrijft een scene waarin de kist met Lightfeet op een treinstel moet komen te staan. A ziet dit terwijl hij er naar toe gaat. Dan wordt beschreven dat het een heel moeilijk karwei is vanwege de grootte van de kist en de hoek enz. Dan komt A achter een bergtop of iets dergelijks en als hij daar voorbij is staat de kist op het treinstel! Zonder dat er uitgelegd wordt hoe het er op gekomen is......(een beetje onPauls, eigenlijk. ;D).

- Arendsoog zegt in dit deel dat je echte vrienden maar een keer in je leven ontmoet en hij heeft het over Robert Branburry.
En al die andere vrienden in alle andere delen die hij gemaakt heeft? Denk aan Grisley, John Newland, de Anstonfamilie, Carlos en Benita, Don Rafael, don Jaime (die beschouwt A en WV zelfs als broers!) enzovoort....in die delen wordt ook gezegd dat Arendsoog goede vrienden met ze is geworden.
Daardoor komt die opmerking misplaatst over.
Ik denk dat Arendsoog een sentimenteel moment had. ;D ;)
Witte Veder is natuurlijk zijn allerbeste vriend voor het leven, that goes without saying.  ;)

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2015, 14:09:43 door aj »

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 29 januari 2014, 13:26:02 »

-Als Henry, de oudste zoon van Robert, vastgebonden achtergelaten is, hoort hij op een gegeven moment een stem. Hij hoort WV praten. Hij herkent de stem als van een Indiaan, niet specifiek WV. Dus alle Indianen spreken slecht Engels? Of WV was de eerste Indiaan die hij ontmoet heeft...

Groeten

Anne

In Tweemaal Arendsoog schrijft Paul:

"Daar komt nog bij, dat Witte Veder het gebroken Engels spreekt, dat de meeste Indianen zich eigen gemaakt hebben." Zijn arm schoot uit over het bureau, toen hij Matuna aanwees. "Jouw Engels is te goed, beste vriend!"

Daaruit kun je concluderen dat veel Indianen slecht Engels spraken.

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2014, 13:27:57 door Jacq1967 »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 29 januari 2014, 17:06:57 »

In Tweemaal Arendsoog schrijft Paul:

"Daar komt nog bij, dat Witte Veder het gebroken Engels spreekt, dat de meeste Indianen zich eigen gemaakt hebben." Zijn arm schoot uit over het bureau, toen hij Matuna aanwees. "Jouw Engels is te goed, beste vriend!"

Daaruit kun je concluderen dat veel Indianen slecht Engels spraken.

Aha! Daar is het inderdaad mee verklaard.  :)

Ik vergeet altijd wat in welk deel staat. Knap als je dat wel weet. [y]

Paul vertelt in heel veel delen hoe het komt dat ze elkaars gedachten zo goed weten (in deel 62 minstens 3x). Maar over details zoals hoe Indianen Engels praten is hij dan wat vager. ;D

Groeten

Anne
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9