Deel 48, Arendsoog en het geheim van het gouden graf
Een goed lopend en spannend verhaal. Het duurt lekker lang voordat je, en Arendsoog, weet hoe het zit.
Geweldig hoe Arendsoog en Witte Veder op redelijk eenvoudige manier een bende van minimaal 10 man + later hun leiders, weet te vangen! En de spanningsopbouw in het begin van de enveloppe in de enveloppe in de enveloppe is leuk.
Toch een aantal zaken die me opvielen:
- Dit is de 3e keer dat Arendsoog en Witte Veder in Louisiana zijn, want ook in deel 28 en deel 35 spelen de avonturen zich daar af. In dit deel, 48, wordt alleen naar deel 28 verwezen.
- In het kader daarvan: Arendsoog weet niet wat een bayou is. Dat lijkt me onwaarschijnlijk; daar hij al twee keer in ongeveer hetzelfde gebied een avontuur heeft meegemaakt. Al komt het woord in deel 35 niet voor.
- De geschiedenisles die Geoffrey houdt, is natuurlijk bedoeld voor de (jeugdige) lezer.
Ik vind het erg ongeloofwaardig dat Arendsoog laat blijken dat hij er weinig van af weet (hij komt zelfs dom over en waarom toch?). Hij komt toch uit een zuidelijke staat (ja, ik weet het, Arizona was toen nog niet officieel een staat). Het lijkt mij logisch dat hij wel weet wat het verschil is tussen een bondsstaat en statenbond. En waar het in de burgeroorlog om ging.
In andere delen namelijk weet Arendsoog wel waar het om ging in de burgeroorlog.
Een flinke continuïteitsfout!
- Ik heb het een paar keer gelezen, maar volgens mij klopt het niet: Witte Veder zit in de boom onder het raam van de kamer waar Geoffrey zich bevindt. Geoffrey laat een soldaat in de boom klimmen, maar die ziet Witte Veder niet. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Maar waarschijnlijk was het te donker?
- Als Arendsoog en Witte Veder in het begin uit elkaar gaan en Witte veder niet op of om kijkt, omdat ze dat afgesproken hebben, voelt Arendsoog zich verlaten. Daar heeft Arendsoog nogal egocentrische gedachtes over, op een kinderlijke manier, met aan het eind de conclusie dat Indianen anders denken en doen, en dat hij dat telkens vergeet.
Hallo, dit is deel 48! Dat weet hij nu toch wel?
- Sowieso is er in dit deel nogal wat nadruk op de Indiaanse natuur van Witte Veder. (Zesde zintuig, ruikt bomen al van verre, zijn onverstoorbaarheid).
-Arendsoog spreekt in dit deel Witte Veder wederom alleen met boy aan. Tegen Lightfeet zegt hij 'jongen'. Zoek de 10 verschillen.
- Arendsoog krijgt de klappen in dit deel. Witte Veder is de reddende engel.
- Ik krijg de indruk dat in vooral de latere delen er zaken worden uitgelegd, die de vaste lezers van de serie allang weten.
Zoals in dit deel dat Witte Veder anders reageert, omdat hij een Indiaan is. En in deel 35 wordt omstandig uitgelegd hoe het komt dat Arendsoog en Witte Veder toch zo vaak dezelfde gedachtes hebben. De trouwe lezer is dat duidelijk, daar het in bijna elk boek vermeld wordt.
Kreeg Paul Nowee de opdracht van de uitgeverij om dat te doen? Omdat er bij ieder nieuw boek waarschijnlijk nieuwe lezers bij kwamen? Of vond hij dat zelf nodig, omdat hij er telkens vragen over kreeg?
Groeten,
Anne