Deel 44, vraagtekens voor Arendsoog
Een aardig verhaal, met een paar spannende acties, maar verder wordt er veel heen en weer gereden en door Arendsoog nagedacht. Het eind is een van de origineelste van de serie; het goud wordt niet, zelfs niet door A en WV, gevonden. Een blijvend vraagteken!
- Nog een paar vraagtekens: waarom wordt Ken de kelner door niemand opgemerkt? Wat is zijn connectie met Barker? Want hij heeft Barker getipt over de schat.
En waar laat Bo zijn honden? Heeft hij überhaupt tijd gehad om ze weg te brengen? Of erger; af te maken?
- Zakenman in financiële problemen gaat het slechte pad op om die problemen op te lossen, maar A en WV gooien roet in het eten. Dat is ook het plot van deel 42. De details zijn veranderd, natuurlijk. In deel 44 is A niet zelf het slachtoffer.
- Ook hetzelfde als in deel 42; A en WV brengen een kudde naar de koper.
Er zijn een aantal cowboys en een kok + keukenwagen, dat klopt. Wat Paul telkens vergeet is dat de cowboys altijd reservepaarden meenamen. Een jonge cowboy zorgde voor die kudde. Elke cowboy had 3 paarden. Dus 8 cowboys is 24 paarden mee!
Misschien wist hij het wel, maar om die extra paarden ook nog eens in het verhaal te schrijven, is wellicht lastig, want waar laat je ze, en voegt ook niets toe.
- Geen Mrs. Stanhope en Ann.
A en WV blijven langer weg dan gepland, maar net als in deel 42 -en andere delen-, kan er geen telegram van af...
- Een klein continuiteitsfoutje: A rent met Jim London, de deputy, naar de ontploffing. Hij noemt hem dan sheriff.
- Bijna aan het eind zegt Sid dat de sheriff Bo en Curry kende. A herinnert zich opeens dat de sheriff dat ook tegen WV en hem heeft gezegd. Maar als ze, eerder in het verhaal, de gevangen naar de sheriff brengen en hem een gedetailleerd verslag van de gebeurtenissen moeten geven, wordt dit niet genoemd. Of tijdens enig andere ontmoeting met de sheriff
Zulke 'plotholes' komen geregeld voor in de boeken.
Wat ik me dan afvraag waarom er tijdens het schrijven dan niet terug gegaan werd naar de passage waarin ze het gesprek hebben met de sheriff en er een zin aan toegevoegd werd, zodat het gat werd gedicht?
Misschien was het een kwestie van te vaak herlezen dat je denkt dat het er wel staat.
- Ik moet het even kwijt; het begon me lichtelijk te irriteren dat A WV boy noemt. 'Wat is er, boy?, ik ga eerst boy, ga jij links, boy', enzovoort, enzovoort. De man heeft een naam, hoor.
-In welk deel goot Arendsoog ook een emmer water over zich heen, voordat hij een brandend gebouw in gaat?
- WV en zijn kennis van geneeskrachtige kruiden komt steeds meer naar voren.
- Het wordt meerdere keren genoemd dat WV en A dezelfde gedachten(lijn) hebben.
- Iets dat in meerdere delen wordt genoemd:de nagels van A en WV gaan geregeld kapot of scheuren door het ontknopen van touwen of klimmen langs rotswanden ed. Wat zullen hun nagels er vreselijk misvormd uit hebben gezien! Dat zal toch wel opvallen op een gegeven moment.
Groeten
Anne