Deel 33, Terreur over Texas,
Spannend verhaal, redelijk origineel. Men weet al wie de dader is, maar ja hoe bewijs je dat? Gelukkig, met de hulp van Arendsoog en Witte Veder lukt dit meteen.
- Arendsoog vindt zichzelf geen kermisklant, maar hij is wel een circusartiest. Hij kan balancerend op een hek met scherpe punten een houten ladder omhoog trekken. Hij is ook van alle markten thuis.
- Als Witte Veder door Hemswood meegenomen wordt naar zijn eiland, gaat Arendsoog hem achterna. Hij wil zwemmend het bootje achtena. Daarom legt hij een revolver op zijn hoofd en zorgt dat die daar blijft met zijn halsdoek.
Maar waar is zijn hoed? Hij zet hem niet af, verstopt het of wat dan ook. Waarschijnlijk loopt hij het hele verhaal zonder hoed op.
- In dit deel gebeuren ook vreselijke dingen(afpersing, meerdere moorden), maar ook weer zo gebracht dat het niet opvalt.
Wat de helden betreft: A komt genadig van af, hij wordt niet een keer gevangen genomen of in elkaar geslagen. WV heeft wat dat betreft minder geluk.
- Iets dat ik opvallend afwezig vindt bij zowel Jan als Paul (behalve in dit deel); Er zullen in het zuiden van de VS ook in de tijd van A, halverwege/eind 19e eeuw, veel donkere mensen gewoond hebben. Maar ze komen in de boeken nooit voor. Behalve in dit deel. Het wordt 2x genoemd: de negers die aan het werk zijn op de plantage en de negerman waarmee A spreekt. (Het woord neger zou natuurlijk nu niet meer kunnen.......)
Er wordt nooit eens van een bendelid gezegd dat hij donker is, of van een farmer/rancher, of andere mensen die ze ontmoeten.
Mexicanen zijn er genoeg. Chinezen ook, af en toe een Indiaan. Maar de Afro-Amerikanen?
- A rijdt over de plantage en ziet de negers aan het werk, wier voorouders nog als slaaf.......enz.
Dat klopt volgens mij niet. De slavernij werd in de VS in 1865 afgeschaft. Dat is, volgens Paul zelf, binnen de tijd waarin de serie zich afspeelt. Waarschijnlijk hadden de mensen er zelf nog als slaaf gewerkt, in ieder geval zeker nog hun ouders (technisch gezien kunnen dat voorouders zijn, ja, maar bij voorouders denk ik meer aan groot- en overgrootouders.)
Groeten
Anne