Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8

Auteur Topic: Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20  (gelezen 72538 keer)

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re: Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20
« Reactie #30 Gepost op: 03 mei 2008, 19:16:29 »

Uit het drukkenoverzicht van deel 18:

Citaat
Pedro Savandra (alias El Maskara, Bernardo Vimaro)

Het is nogal gewaagd om te beweren dat Bernardo Vimaro en Pedro Savandra één en dezelfde persoon zijn. Toegegeven, het is nogal onduidelijk wat de relatie tussen El Mascara/Pedro Savandra en Vimaro is, maar Arendsoog heeft zowel Savandra als Vimaro lang genoeg gezien om er zeker van te kunnen zijn dat zij niet één en dezelfde persoon zijn, lijkt mij. Maar misschien heb jij hier een ander idee over. Dat zou ik graag van je horen.

Overigens hebben we er al eerder over gesproken:

http://www.arendsoog.info/forum/index.php?topic=245.0

Ik vind het wel terecht dat Savandra niet bij de schurken staat, maar dat spreekt voor zich.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2008, 19:20:30 door Jurgen Rinkel »
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 04 mei 2008, 12:26:25 »

Het is nogal gewaagd om te beweren dat Bernardo Vimaro en Pedro Savandra één en dezelfde persoon zijn. Toegegeven, het is nogal onduidelijk wat de relatie tussen El Mascara/Pedro Savandra en Vimaro is, maar Arendsoog heeft zowel Savandra als Vimaro lang genoeg gezien om er zeker van te kunnen zijn dat zij niet één en dezelfde persoon zijn, lijkt mij. Maar misschien heb jij hier een ander idee over. Dat zou ik graag van je horen.

Ik ben inderdaad van mening dat het om dezelfde persoon gaat, het is in elk geval wel zeer waarschijnlijk.

p.20: Arendsoog en Witte Verder hebben afscheid genomen van Don Esteban. Bij aankomst in Valudez merkt Arendsoog op dat het w.s. een hele zoekpartij zal worden om de hacienda van Savandra te vinden. Op dezelfde pagina stelt een jonge man zich voor als Bernardo Vimaro. Arendsoog verteld aan hem dat hij een brief van Don Estenban voor Savandra bij zich heeft.

p.21: Vimaro is een jonge vaquero. Eveneens op p.21 lees je dat hij Arendsoog en Witte Veder uitgebreid de weg wijst naar de ranch van Sanvandra.

p.31/32: Arendsoog en Witte Veder hebben 'kennisgemaakt' met El Mascara. Witte Veder weet zeker dat El Mascara en de jonge vaquero die heb de weg heeft gewezen dezelfde persoon zijn, hij herkent de stem. Op p.21 zagen we reeds dat de vaquero Bernardo Vimaro is.

p.34: Savandra is thuisgekomen, en ontdekt dat de brief van Don Esteban is opgengescheurd. Op p.24 konden we lezen dat de gemaskerde ruiter 's nachts de brief uit de zakken van Cristobal heeft gehaald en gelezen. Uit de brief weet El Mascara dat Bob Stanhope en Arendsoog dezelfde persoon zijn.

p.34/35: Hier verteld Arendsoog aan Savandra dat Witte Veder de stem van El Mascara heeft herkent en gekoppeld aan Bernardo Vimaro. Savandra zegt dan zelf dat Vimaro en de gemaskerde 1 persoon zijn. Wie kan beter weten dat dit zo is, hij is immers zelf de gemaskerde.

p.155: Savandra geeft toe dat hij de gemaskerde is.

Ik heb de oude discussie over dit ondewerp nog eens doorgelezen, iemand merkte daar nog op dat niet duidelijk is geworden waarvoor Arendsoog op p.154 de hele nacht buiten op wacht zat. ik heb dat ook niet kunnen vinden.

Al met al durf ik wel te laten staan dat de jonge vaquero, die Bernardo Vimaro heet, en El Mascara en Pedro Savandra dezelfde persoon zijn. Ik denk dat dat uit het verhaal duidelijk genoeg naar voren komt.

Groeten,

Wim ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2008, 12:54:43 »

Ik heb hier en daar toch nog zo mijn twijfels.

Citaat
p.34: Savandra is thuisgekomen, en ontdekt dat de brief van Don Esteban is opgengescheurd. Op p.24 konden we lezen dat de gemaskerde ruiter 's nachts de brief uit de zakken van Cristobal heeft gehaald en gelezen. Uit de brief weet El Mascara dat Bob Stanhope en Arendsoog dezelfde persoon zijn.

Om te zien dat de brief opengescheurd is, hoef je niet per se die brief zelf opengescheurd te hebben. Ook blijkt hieruit niet dat Vimaro en Savandra dezelfde zijn.

Citaat
p.21: Vimaro is een jonge vaquero. Eveneens op p.21 lees je dat hij Arendsoog en Witte Veder uitgebreid de weg wijst naar de ranch van Sanvandra.

Om de weg naar een ranch/haciënda te weten, hoef je daarvan nog niet de eigenaar te zijn.

Citaat
p.34/35: Hier verteld Arendsoog aan Savandra dat Witte Veder de stem van El Mascara heeft herkent en gekoppeld aan Bernardo Vimaro. Savandra zegt dan zelf dat Vimaro en de gemaskerde 1 persoon zijn. Wie kan beter weten dat dit zo is, hij is immers zelf de gemaskerde.

Pedro Savandra trekt de conclusie dat Vimaro en El Mascara dezelfde persoon zijn uit het verhaal van Arendsoog. Ook daarvoor hoef je El Mascara niet te zijn. Arendsoog en Witte Veder hadden die conclusie zelf ook al getrokken.

Ik denk zelf dat El Mascara/Savandra en Vimaro niet dezelfde persoon zijn. In dat geval zou Savandra zich telkens weer moeten vermommen en met een verdraaide stem praten om niet herkend te worden, en dat lijkt me lastig.

Een verklaring is dat Vimaro een helper is van Savandra, die optreedt als El Mascara in Joyita, om Arendsoog en Witte Veder om de tuin te leiden. Hij kan dan ook aan Savandra/Mascara verteld hebben dat Arendsoog een brief heeft van Don Esteban.

Citaat
p.155: Savandra geeft toe dat hij de gemaskerde is.

Hij geeft toe dat hij de gemaskerde is, maar vertelt niks over Vimaro. Misschien wil hij hem voor de zekerheid buiten schot houden. Ook Arendsoog vraagt er niet naar. Waarom is mij een raadsel.

Een vraag die ik mij ook al gesteld had was: wie zorgt er voor Negro, El Mascara's paard, als Savandra weer op zijn haciënda is? Het lijkt me niet dat hij zijn paard meeneemt, zo'n mooi en snel paard zou Arendsoog zeker opgevallen zijn. Bovenstaande theorie geeft daar een antwoord op: dat deed Vimaro!

Ik blijf er dus van uitgaan dat Pedro Savandra en Bernardo Vimaro verschillende personen zijn, maar ze zouden wel allebei de Gemaskerde Ruiter kunnen zijn.

Groeten,
Jurgen
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2008, 13:21:27 door Jurgen Rinkel »
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 04 mei 2008, 14:19:44 »

Goed beschouwd berust mijn aanname dat Savandra, El Mascara en Vimaro inderdaad 1 persoon zijn voor een belangrijk deel op het herkennen van de stem van Vimaro als de gemaskerde door Witte Veder en de verklaring van Savandra dat hij inderdaad El Mascara is/was.

Het aannemen van een persoon/soort schurk die in een Arendsoog verhaal niet wordt ontmaskerd (leuke woordspeling  ;) ) past naar mijn idee geheel niet in de serie, hoewel Arendsoog ook niet altijd iedereen te pakken krijgt (denk aan Roy Green/De Stille deel 42, waarvan Arendsoog zegt dat hij hem ooit eens bijna te pakken heeft gekregen).

'n tweede punt, waarvan ik vindt dat het tegen Vimaro als 'hulp gemaskerde' spreekt vindt ik dat hij - al is hij een helper - kennelijk over dezelfde eigenschappen als El Mascara beschikt: hij heeft geheimzinnige invloed op dieren, want tot verbijstering van Arendsoog en Witte Veder weet hij Lightfeet bijna mee te lokken.

Citaat
Om te zien dat de brief opengescheurd is, hoef je niet per se die brief zelf opengescheurd te hebben. Ook blijkt hieruit niet dat Vimaro en Savandra dezelfde zijn.

Maar als je stelt dat Savandra niet zelf in de nacht de brief heeft opengescheurd, dan zeg je daarmee dat Vimaro, als hulpgemaskerde, 's nachts heeft ingebroken en de brief heeft gelezen. Immers laat de persoon 's nachts een brief achter, met een dolk op de deur geprikt, waarin hij ondertekend als de gemaskerde, Arendsoog zegt zich met z'n eigen zaken te bemoeien.

Ik heb hier en daar toch nog zo mijn twijfels.

Een vraag die ik mij ook al gesteld had was: wie zorgt er voor Negro, El Mascara's paard, als Savandra weer op zijn haciënda is? Het lijkt me niet dat hij zijn paard meeneemt, zo'n mooi en snel paard zou Arendsoog zeker opgevallen zijn. Bovenstaande theorie geeft daar een antwoord op: dat deed Vimaro!

Ik blijf er dus van uitgaan dat Pedro Savandra en Bernardo Vimaro verschillende personen zijn, maar ze zouden wel allebei de Gemaskerde Ruiter kunnen zijn.

Mijn (voorlopig, ik weet niet waar je nog meer mee komt  ;) ) laatste punt is het volgende: jouw aanname, en onderbouwing voor die aanname, zijn naar mijn mening vrijwel geheel gebaseerd op wat er niet staat, terwijl ik m'n stelling baseer op de dingen die ik wel in het verhaal lees, ook al laat dat wellicht nog wel wat vragen onbeantwoord, zoals wie er voor het paard zorgde.

Ik wil je helemaal niet overtuigen hoor...  ;) ;)

Als we alle standpunten op tafel hebben, open ik een polletje en gaan we kijken voor welke verklaring we de meeste stemmen krijgen, en die mag dan in het drukkenoverzicht ;D.

Groeten,

Wim ;D

PS: toen ik de bewuste regel in m'n drukkenoverzicht plaatste, heb ik nog even overwogen om er neer te zetten:

Pedro Savandra (El Mascara, Bernardo Vimaro, Jurgen Rinkel). Als er een is die weet of het om dezelfde personen gaat, dan ben jij het wel... ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #34 Gepost op: 04 mei 2008, 14:59:42 »

Citaat
'n tweede punt, waarvan ik vindt dat het tegen Vimaro als 'hulp gemaskerde' spreekt vindt ik dat hij - al is hij een helper - kennelijk over dezelfde eigenschappen als El Mascara beschikt: hij heeft geheimzinnige invloed op dieren, want tot verbijstering van Arendsoog en Witte Veder weet hij Lightfeet bijna mee te lokken.

Dit doet hij door een fluitje en dat kan Savandra Vimaro aangeleerd hebben.

Citaat
Maar als je stelt dat Savandra niet zelf in de nacht de brief heeft opengescheurd, dan zeg je daarmee dat Vimaro, als hulpgemaskerde, 's nachts heeft ingebroken en de brief heeft gelezen. Immers laat de persoon 's nachts een brief achter, met een dolk op de deur geprikt, waarin hij ondertekend als de gemaskerde, Arendsoog zegt zich met z'n eigen zaken te bemoeien.

Daar heb jij een punt. Voor mijn punt was eigenlijk alleen de tweede zin belangrijk: Ook blijkt hieruit niet dat Vimaro en Savandra dezelfde zijn. Het enige wat blijkt is dat Mascara wist van de brief.

Citaat
Mijn (voorlopig, ik weet niet waar je nog meer mee komt  Wink ) laatste punt is het volgende: jouw aanname, en onderbouwing voor die aanname, zijn naar mijn mening vrijwel geheel gebaseerd op wat er niet staat, terwijl ik m'n stelling baseer op de dingen die ik wel in het verhaal lees, ook al laat dat wellicht nog wel wat vragen onbeantwoord, zoals wie er voor het paard zorgde.

Het punt is, er staat (te) weinig. De enige aanwijzing voor Vimaro als Gemaskerde is dat Witte Veder zijn stem herkent. Het lijkt me vrij lastig voor Savandra om zich te vermommen als Vimaro, dan nog met een andere stem te spreken zonder dat Arendsoog of Witte Veder dat merken.

Ik heb ook niet het idee dat ik mij baseer op wat er niet staat, ik probeer een mogelijkheid te vinden om dat wat er wel staat te verklaren. En die verklaring zie ik niet in de mogelijkheid dat Savandra en Vimaro dezelfde persoon zijn, door wat ik hierboven al zei.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 04 mei 2008, 15:10:50 »

Ik heb ook niet het idee dat ik mij baseer op wat er niet staat, ik probeer een mogelijkheid te vinden om dat wat er wel staat te verklaren. En die verklaring zie ik niet in de mogelijkheid dat Savandra en Vimaro dezelfde persoon zijn, door wat ik hierboven al zei.

Wat ik bedoel te zeggen is dit: ik plak enkele stukjes bij elkaar waaruit ik de conclusie denk te kunnen trekken dat Vimaro, El Mascara en Savandra 1 persoon zijn. Daarbij heb jij inderdaad een punt als je zegt dat Savandra nergens toegeeft dat hij ook Vimaro was.

In jouw stelling plak je een aantal stukjes bij elkaar en trek je daaruit de conclusie - omdat je op een aantal vragen geen antwoord vindt, er staan dingen niet opgeschreven - dat er dus kennelijk een 2e El Mascara moet zijn geweest, nl. Vimaro. Maar dat er een onbekende helper is staat nergens zo opgetekend in het verhaal zelf. Arendsoog en Witte Veder zeggen ook nooit iets tegen elkaar wat in die richting kan wijzen.

Groeten,
Wim ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #36 Gepost op: 03 juni 2008, 00:00:13 »

Ik zat vandaag deel 3 te lezen en toen vielen mij iets op:

Ik heb twee drukken van deel 3: een veertiende en een 27e. Voor de Arendsoog-encyclopedie had ik al een lijst met namen gemaakt bij dit deel op  basis van de 27e. Maar ik las nu de veertiende. Op mijn lijstje stonden twee namen (mr. Brownsand en Harry Deck) die in de veertiende druk anders stonden nl. als mr. Brownsend en Harry Dack. In Wim's overzicht staat dan weer een middenweg: Mr. Brownsend (zoals in mijn veertiende) en Harry Deck (zoals in mijn 27e). Wat is hier gebeurt?

Gr. Jurgen

Newland

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2008, 07:17:09 »

Bij mij staat in de 14e druk Mr Brownsand en Harry Dack ??? ???
Arendsoog............... .....premiejager?

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2008, 17:32:47 »

W.s. een typefoutje in mijn overzicht. Er staat Brownsand met een a en niet met een e.

Harry kon ik zo niet vinden  ;)

Wim

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2008, 19:06:31 »

Ik bedoelde dus te zeggen: de veertiende druk en de 27e verschillen van elkaar. Newlands 14e druk heeft de namen hetzelfde als mijn veertiende (tweede oplage).

Het ging er niet om hoe het in het drukkenoverzicht staat. Mijn vraag is eigenlijk: waarom zijn die namen veranderd? Maar ik ben bang dat niemand daar het antwoord op weet.

Gr. Jurgen

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 01 juli 2008, 09:11:00 »

Het ging er niet om hoe het in het drukkenoverzicht staat. Mijn vraag is eigenlijk: waarom zijn die namen veranderd? Maar ik ben bang dat niemand daar het antwoord op weet.

Misschien een nieuwe drukpers bij Malmberg?

Wim ;D

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #41 Gepost op: 03 juli 2008, 19:58:43 »

Het is ook verwarrend allemaal voor ons arme Nederlanders: die rare Amerikanen spreken de a als een é uit en de e weer als een è of een ie. Je moet er maar aan gaan zitten ;)
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 07 juli 2008, 10:08:07 »

Het is ook verwarrend allemaal voor ons arme Nederlanders: die rare Amerikanen spreken de a als een é uit en de e weer als een è of een ie. Je moet er maar aan gaan zitten ;)

Daarom is Miss Arendsoog ook in Engeland gaan studeren. Geheime opdracht en zo, dus niet alleen PhD  ;)

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 02 januari 2010, 21:40:10 »

Het zijn mooie boeken van J. Nowee maar wel een beetje aan de kritelijke kant, ik ben zelf nu bij deel 5.

Jordy :-O

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re:Boeken van Jan Nowee: t.e.m. nr 19
« Reactie #44 Gepost op: 02 januari 2010, 21:44:08 »

Zover ben ik nog niet geraakt, Jurgen. En ik denk dat ik daarom deel 16 eerst goed moet lezen. Dat is dus één van de boeken die ik nog niet gelezen had.
Nu heb ik net deel 4 achter de rug: Arendsoog in de knel!
Onze held zit daar inderdaad serieus in de knel; maar dat gebeurt later nog wel eens meer dat hij in een cel belandt voor niks. Dat is altijd wel iets apart vind ik; de man die zoveel schurken achter de tralies helpt en er dan zelf achter moet. Hij is dan zo hulpeloos ... Vooral nu omdat Witte Veder al enkele dagen verdwenen is.
In dit boek mag Ann ook duidelijk wat actie ondernemen en bewijst ze dat ze niet moet onderdoen voor jongens. Toch ook opmerkelijk omdat J.Nowee de vrouwen liever enkel in het huishouden ziet staan.
Tijdens de arrestatie van Arendsoog op diens ranch, brengt de sheriff een bezweet en gezadeld paard mee. Bob is zelf zeer verbaasd dat het Lightfeet is; hoe is die dan weg geraakt van de ranch die nacht? Geen vreemde kon het schrandere dier immers naderen? Men had toen het paard al kunnen ontvoeren! Of misschien was Lightfeet echt zo doodop dat hij zich wel gewonnen moest geven voor zijn "kidnapper(s)"?
Al bij al een zeer spannend boek waar heel veel personen in mee doen. Hier valt ook de specifieke schrijftaal van J.Nowee op; het iet of wat oudere nederlands. Mij heeft dat vroeger als kind niet gestoord(is bijna 40j geleden dat ik mijn eerste Arendsoogboek las), maar ik kan me wel indenken dat de kinderen van nu daar lastig gaan om doen. :'(

De oudere uitgave die meer blz telt, leest makkelijk omdat de letters verder uit mekaar staan. In de nieuwere boeken moet ik mijn ogen wat scherper stellen. :-\

Voornaamste is dat ik weer volop heb genoten! [y]

Little Eagle(Kris) :-O
Ik heb er niet zoveel last van dat oud nederlands en ik ben 12 jaar

Jordy :-O
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8