Goed beschouwd berust mijn aanname dat Savandra, El Mascara en Vimaro inderdaad 1 persoon zijn voor een belangrijk deel op het herkennen van de stem van Vimaro als de gemaskerde door Witte Veder en de verklaring van Savandra dat hij inderdaad El Mascara is/was.
Het aannemen van een persoon/soort schurk die in een Arendsoog verhaal
niet wordt ontmaskerd (leuke woordspeling

) past naar mijn idee geheel niet in de serie, hoewel Arendsoog ook niet altijd iedereen te pakken krijgt (denk aan Roy Green/De Stille deel 42, waarvan Arendsoog zegt dat hij hem ooit eens bijna te pakken heeft gekregen).
'n tweede punt, waarvan ik vindt dat het tegen Vimaro als 'hulp gemaskerde' spreekt vindt ik dat hij - al is hij een helper - kennelijk over dezelfde eigenschappen als El Mascara beschikt: hij heeft geheimzinnige invloed op dieren, want tot verbijstering van Arendsoog en Witte Veder weet hij Lightfeet bijna mee te lokken.
Om te zien dat de brief opengescheurd is, hoef je niet per se die brief zelf opengescheurd te hebben. Ook blijkt hieruit niet dat Vimaro en Savandra dezelfde zijn.
Maar als je stelt dat Savandra niet zelf in de nacht de brief heeft opengescheurd, dan zeg je daarmee dat Vimaro, als hulpgemaskerde, 's nachts heeft ingebroken en de brief heeft gelezen. Immers laat de persoon 's nachts een brief achter, met een dolk op de deur geprikt, waarin hij ondertekend als de gemaskerde, Arendsoog zegt zich met z'n eigen zaken te bemoeien.
Ik heb hier en daar toch nog zo mijn twijfels.
Een vraag die ik mij ook al gesteld had was: wie zorgt er voor Negro, El Mascara's paard, als Savandra weer op zijn haciënda is? Het lijkt me niet dat hij zijn paard meeneemt, zo'n mooi en snel paard zou Arendsoog zeker opgevallen zijn. Bovenstaande theorie geeft daar een antwoord op: dat deed Vimaro!
Ik blijf er dus van uitgaan dat Pedro Savandra en Bernardo Vimaro verschillende personen zijn, maar ze zouden wel allebei de Gemaskerde Ruiter kunnen zijn.
Mijn (voorlopig, ik weet niet waar je nog meer mee komt

) laatste punt is het volgende: jouw aanname, en onderbouwing voor die aanname, zijn naar mijn mening vrijwel geheel gebaseerd op wat er
niet staat, terwijl ik m'n stelling baseer op de dingen die ik
wel in het verhaal lees, ook al laat dat wellicht nog wel wat vragen onbeantwoord, zoals wie er voor het paard zorgde.
Ik wil je helemaal niet overtuigen hoor...

Als we alle standpunten op tafel hebben, open ik een polletje en gaan we kijken voor welke verklaring we de meeste stemmen krijgen, en die mag dan in het drukkenoverzicht

.
Groeten,
Wim

PS: toen ik de bewuste regel in m'n drukkenoverzicht plaatste, heb ik nog even overwogen om er neer te zetten:
Pedro Savandra (El Mascara, Bernardo Vimaro, Jurgen Rinkel). Als er een is die weet of het om dezelfde personen gaat, dan ben jij het wel...