Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8

Auteur Topic: Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20  (gelezen 65407 keer)

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
Re:Boeken van Jan Nowee: t.e.m. nr 19
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2005, 13:55:32 »

Wisten jullie ook dat er in deel 19 een sneeuwstorm voorkomt?
Ik heb net deel 19 achter de rug. Jacht op de Grijze Hengst is een boek dat mij erg aangrijpt, omdat één van de hoofdfiguren een paard is. En dan nog wel een erg snuggere hengst, een echte leider die wel eens een beste concurrent kon zijn voor Ligfeet. Ik heb het altijd enorm jammer gevonden dat die hengst zo ongelukkig aan zijn einde moest komen. Ik zou het anders opgelost hebben . . .

Jurgen, je hebt gelijk wat die sneeuwstorm betreft. Wel eigenaardig zo naar de zomer toe in Arizona. Hoewel er daar momenteel wel enkele skistations bekend zijn, maar zeker niet in het zuiden van de staat. Maar goed, het kan best erg koud worden, reeds vanaf 2000m boven de zeespiegel. En dat komt eindelijk ook eens goed naar voren hier.

Valt toch op dat er vlak na de Gemaskerde Ruiter nog een boek geschreven wordt, waarin Lightfeet een concurrent krijgt. Negro van El Mascara zal wel een beter lot beschoren zijn zeker dan de Grijze Hengst?

In dit boek moet Arendsoog ook terdege rekening houden met de aanwezigheid van zijn beste vriend Witte Veder. Is maar normaal zul je denken? Ja, maar hoe!
Ik heb wel wat binnenpretjes gehad, want Witte Veder deed erg geestig!
Op p61 plaagt hij Arendsoog door te vragen of hij al naar huis wil, nadat de Grijze Hengst hem is ontsnapt. Witte Veder geeft daar toe dat het maar wat plagerij is. Zijn we niet zo gewoon van hem. :D
Wanneer ze gaan kennis maken met de nieuwe sheriff van Lorenzo Valley, de erg eigenwijze Colinan, glinsteren Witte Veders ogen van ingehouden pret. Waarop Arendsoog zegt:"Zeg, mister Witte Veder . . .
Even later zegt hij ook dat Arendsoog met 2 tongen spreekt. (natuurlijk weer beeldspraak van Bob)
Het mooiste is misschien wel dit. Op p93 valt Arendsoog door het plafond van een bouwvallig hotel. Witte Veder gaat via de trapleuning naar beneden om zijn vriend te helpen. De eerste de beste die hij tegenkomt in de kamer, waar zeker vier boeven samen waren, grijpt Witte Veder naar diens keel. Op zijn beurt wordt de indiaan dan door het raam geslingerd, samen met de kerel die hij bij de keel had. Bleek dat toch Arendsoog te zijn. Dat alles gebeurde dan zonder dat die boeven het gemerkt hadden. Misschien wat ongelukkig, maar Witte Veder had het toch goed opgelost?! ???

Dit boek moet erg vermoeiend geweest zijn voor Arendsoog. Hij rijdt daar dag en nacht rond op zoek naar de Grijze Hengst en de echte paardendieven. Jan Nowee besluit zijn boek dan ook met de woorden van Arendsoog:"En nu ga ik een heleboel slaap inhalen."

Straffe mannen, die cowboys! :D

Kris.
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2005, 14:03:10 »

In deel 2 heeft Arendsoog een cowboy die Tom Matthews heet. In deel 16 heet 1 van zijn buren Thomas Matthews, ook afgekort tot Tom.
Wat denken jullie, is dit dezelfde persoon of niet?
Ik heb dit boek een week geleden gelezen en ik denk niet dat deze beide mannen één en dezelfde zijn. In deel 2 gaat het om een jongere cowboy. In deel 16 gaat het over een al wat oudere rancher. Zal wel toeval zijn zeker?

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2005, 19:09:19 »

Zoals we uit de tijdlijn van Arendsoog konden opmerken hebben de schrijvers niet echt volgens een strakke tijdlijn gewerkt. Mogelijk is deze jonge cowboy in deel 2 een aardig meisje in de omgeving tegengekomen en daarmee zelf een ranch begonnen in de omgeving.

Helemaal niet zo'n gek idee toch?

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2005, 19:18:25 »

Toch nog een liefdesverhaal in de Arendsoogboeken!  ;)

Klinkt wel aannemelijk, hoewel de namen Thomas / Tom en Matthews niet heel bijzonder zijn. Ondanks dat de tijdlijn niet heel strak is, is er wel op het verstrijken van de jaren gelet en ook de plaatsing van de S-Ranch is redelijk consequent. De namen zouden ook best deel uit kunnen hebben gemaakt van een groter plan, zeker waar het Jan Nowee betreft. Ik denk dat door zijn plotselinge dood er toch ook wel ideeën verloren zijn gegaan. De tijdlijn heeft Paul dan wel weer opgepikt.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2005, 10:29:48 »

Mogelijk is deze jonge cowboy in deel 2 een aardig meisje in de omgeving tegengekomen en daarmee zelf een ranch begonnen in de omgeving.

Helemaal niet zo'n gek idee toch?

Het zou helemaal geen gek idee zijn, maar die Tom Matthews was toch al een oudere man?

Misschien is die jonge cowboy dan een zoon van de oude Matthews? ???

Enfin, aan onze fantasie zal het ook niet liggen. Zo blijven we tenminste goed bezig! ;D

Little Eagle ;)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2005, 00:51:52 »

Een van de dingen die mij opviel tijdens het lezen van deel 15 [Arendsoog in Geheime Dienst] is het volgende:

Wanneer Arendsoog en Witte Veder worden ontvoerd uit hun hotel door de rebellen, hebben deze ook de paarden meegnomen, terwijl er in vele andere delen is te lezen dat niemand met name Lightfeet mee kan nemen of berijden zonder toestemming van Arendsoog.

Wim ;D

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2005, 17:37:00 »

Het is inderdaad gek. In de meeste  delen is er sprake van dat Lightfeet zich niet laat aanraken, tenzij Arendsoog toestemming geeft.

Er zijn nog delen volgens mij met zulke tegenstrijdigheden, maar ik kan me nu niet zo direct herinneren de welke, waar Lightfeet zich toch laat meevoeren. Het voelt dan bij mij heel raar aan, maar ja. Als het er zo staat, dan heeft Arendsoog niks meer in de pap te brokken hé! ;D

Little Eagle :D

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2005, 10:42:59 »

Ik heb vaker gelezen dat Lightfeet zich soms mee laat voeren om Arendsoog niet alleen te hoeven laten. Hij voelt dus soms aan dat zijn meester er in die situatie meer aan heeft dat zijn paard bij hem is...
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2005, 18:29:53 »

Er zijn ook wat boeken waarin de schurken Lightfeet met veel moeite meenemen. Deel 6 bijvoorbeeld.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2005, 07:39:13 »

Moest Lightfeet een mens zijn geweest, zouden we zeggen: "Het is ook maar een mens". ;D

Niemand is perfect, dus ook Ligtfeet niet. Soms is het ook beter voor ieder dat Lightfeet zich laat meevoeren. Zodoende beschikt Arendsoog in die bepaalde situaties toch nog over zijn paard.

Wat er ook gebeurt, het komt toch altijd weer goed. Arendsoog en Lightfeet samen zijn een onoverwinnelijk koppel! :D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 06 januari 2008, 17:54:09 »

Ik deed laatst nog een aardige ontdekking in deel 3. Tot nu toe gingen we er steeds vanuit dat de teksten van Arendsoogboeken bij herdrukken nooit zijn aangepast.

In deel 3, 'Het raadsel van de Mosquitovallei' komt de familie Newland voor het eerst in beeld. Daarbij is sprake van een John sr. en John jr.

Ik heb van dit deel ook een 2e druk liggen en daarin heet John sr. gedurende de eerste hoofdstukken 'Stephen'. Pas later heet hij John.

Toen ik het nakeek in een latere druk,  is dit gecorrigeerd. 'Stephen Newland' is daarbij veranderd in 'Newland'.

Wim

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2008, 16:09:58 »

Valt toch op dat er vlak na de Gemaskerde Ruiter nog een boek geschreven wordt, waarin Lightfeet een concurrent krijgt. Negro van El Mascara zal wel een beter lot beschoren zijn zeker dan de Grijze Hengst?

Zou de gemaskerde ruiter een speciale versie van Jan Nowee zijn van 'De mask of Zorro?' of is het omgekeerde het geval en is het idee van een gemaskerde ruiter van Jan Nowee afkomstig?

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2008, 16:35:23 »

Al lezende ben ik weer eens aanbeland bij de beroemde passage waar Paul het stokje van Jan overnam 'de volgende ochtend was Percy verdwenen...'

Wim ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2008, 22:38:33 »

Zou de gemaskerde ruiter een speciale versie van Jan Nowee zijn van 'De mask of Zorro?' of is het omgekeerde het geval en is het idee van een gemaskerde ruiter van Jan Nowee afkomstig?

Wim ;D

Volgens dit artikel verscheen Zorro voor het eerst in 1919. Dus dat Zorro op De Gemaskerde Ruiter is gebaseerd lijkt me sterk.

Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 20 februari 2008, 08:40:05 »

Volgens dit artikel verscheen Zorro voor het eerst in 1919. Dus dat Zorro op De Gemaskerde Ruiter is gebaseerd lijkt me sterk.

Op Wikipedia kwam ik nog een aardig stukje over Zorro tegen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorro

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2008, 13:10:39 door kootw »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8