Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]

Auteur Topic: De wapens van Arendsoog en Witte Veder  (gelezen 53451 keer)

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
Re: De wapens van Arendsoog en Witte Veder
« Reactie #60 Gepost op: 03 december 2011, 13:11:49 »

Thanks Sheriff  :)

Voor wie het Duits machtig is, en een prachtige western over het Winchester geweer wil zien, heb ik deze tip:
Vannacht op TV > ZDF, om 01:05 uur 'Winchester '73 ', een van de beste westerns ooit, gemaakt in 1950, met in de hoofdrol James Stewart.

Bijkomende tip:
mocht je de film op willen nemen, omdat hij zo laat op het programma staat, programmeer hem dan voor de zekerheid flink wat langer in.
Die nachtprogramma's lopen soms wat uit, en het zou jammer zijn als het laatste gedeelte van de film er niet op zou staan.
Overigens is de film natuurlijk ook gewoon als DVD te koop, in 't Engels, met Nederlandse ondertiteling.
In ieder geval een aanrader.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 03 december 2011, 14:36:55 »

Ik vrees dat ik die film niet zal gaan bekijken  :-[

Andere vraag:

Je stipte al eerder aan dat het geregeld gebeurde dat men in eigen voet schoot. Wat voor een soort ongelukken konden er nog meer gebeuren met revolvers en geweren?

En hoe verliep de productie van revolvers en geweren? Was er al massaproductie of was het nog handwerk?

groeten

Anne

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #62 Gepost op: 03 december 2011, 14:53:49 »

Thanks Sheriff  :)

Voor wie het Duits machtig is, en een prachtige western over het Winchester geweer wil zien, heb ik deze tip:
Vannacht op TV > ZDF, om 01:05 uur 'Winchester '73 ', een van de beste westerns ooit, gemaakt in 1950, met in de hoofdrol James Stewart.

Bijkomende tip:
mocht je de film op willen nemen, omdat hij zo laat op het programma staat, programmeer hem dan voor de zekerheid flink wat langer in.
Die nachtprogramma's lopen soms wat uit, en het zou jammer zijn als het laatste gedeelte van de film er niet op zou staan.
Overigens is de film natuurlijk ook gewoon als DVD te koop, in 't Engels, met Nederlandse ondertiteling.
In ieder geval een aanrader.

En niet eens duur ook: http://www.wehkamp.nl/games-films-muziek/dvd/actie-avontuur/winchester-73-(dvd)/C25_5E3_E36_148257/?Ntt=winchester%2073
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 03 december 2011, 16:19:48 »

Hello again,

ik ga even in op de vragen van Anne.
Ik beschik wel over enige parate kennis ter zake, maar de productie aantallen van die wapens heb ik toch even op moeten zoeken  ;)

De Navy Colt was in productie tussen 1850 en 1873.
Daar zijn er 250.00 van gemaakt.
Dus echte wel fabriekswerk.
Van de Army Colt "Peacemaker" zijn er tussen 1873 en 1900 zo'n 192.000 geproduceerd.
Aanvankelijk was de prijs van een Colt Army model $ 17,-
Maar natuurlijk waren er ook bijzonder fraaie en duurdere uitvoeringen voor de liefhebbers.

Van de Winchester 1866 zijn de aantallen niet met zekerheid te achterhalen, want de gegevens daarover zijn verloren gegaan bij een overstroming van de fabriek lang geleden.
Maar experts op het gebied van die oude wapens gaan af op de nummers die ingeslagen zijn op ieder wapen, en komen uit op een getal van 27.000.
Daarna zijn er uiteraard andere Winchester types op de markt gekomen, en de verkoop ging met succes door.

Wat er met wapens, zoals revolvers mis kon gaan is vooral het voortijdig losbranden van een schot.
Het mechanisme was vaak heel gevoelig, en niet iedereen (of beter gezegd velen) was een expert in het gebruik.
Ook konden de patronen zelf soms af gaan, terwijl ze niet eens in het wapen zaten, maar in de patronengordel.
Het verhaal gaat dat er meer "cowboys"zichzelf per ongeluk geraakt hebben dan tegenstanders.

Andere dingen raken dan waar men op mikte was ook een gevaar.
Die revolvers schoten  maar tot ongeveer 25 meter zuiver.
Na die 25 meter begon de baan van de kogel af te wijken in alsmaar groter wordende spiraalvormige beweging.
Het zou dus best kunnen dat wanneer je op iemand mikte die zich op , pak weg, 50 meter afstand
bevond niet raakte, maar wel iemand anders in zijn buurt.

Als je in westerns ziet dat een schutter met een revolver een doel raakt dat ver van hem verwijderd is, dan mag je daar gerust om glimlachen  :-O
Geweren hadden natuurlijk een veel grotere reikwijdte.

Ik hoop dat je vragen hiermee naar wens beantwoord zijn Anne?
Alles weet ik zeker niet, maar vragen staat altijd vrij, en wat ik niet weet kan ik wellicht opzoeken.

So long

Tex
« Laatst bewerkt op: 03 december 2011, 16:23:01 door Tex »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 03 december 2011, 21:13:20 »

Zoals ik al aangaf, wapens boeiden me nooit, maar door jouw informatie krijg ik er een heel ander beeld bij.

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 03 december 2011, 21:34:35 »

In feite ben ikzelf ook alleen geïnteresseerd in wapens uit die periode Anne, in samenhang met de geschiedenis van het Amerikaanse Westen en de westernverhalen en films.
Moderne wapens boeien me voor geen meter.
Ik ben dus geen "wapenfreak" ;) en zeker niet gewelddadig van aard, haha.

Vond het ook altijd aanvaardbaarder wanneer (fictieve) wild west helden, zoals Arendsoog, The Lone Ranger etc., hun tegenstanders met een welgemikt schot buiten gevecht stelden, zonder hen al te ernstig te verwonden.
Een revolver uit de hand  van de tegenstander schieten is een mooi voorbeeld.

So long

Tex

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 04 december 2011, 20:45:36 »

Weer een vraag (zo zie je maar, wat het opnieuw starten van een topic kan doen :))

In boek nr 16 of 17 staat dat Arendsoog een karabijn pakte. Is dat een wapen wat hij inderdaad gebruikt zou kunnen hebben?

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 04 december 2011, 21:14:31 »

Jazeker Anne,
Die werden ook veel gebruikt.
Het is alleen raden naar welk merk en type.
De bekendste waren de Spencer (1860 model) en de Springfield.
De Spencer werkte ook met een 'hevel' en er konden meerdere patronen in het magazijn geladen worden.
Eigenlijk een beetje zoals de reeds genoemde Winchester, maar iets minder handig in gebruik.
Er waren echter ook enkel-schots karabijnen, zoals de Springfield (vooral in gebruik bij het Amerikaanse leger)

Groet

Tex

jeroen01

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2012, 10:02:28 »

wat voor soort wapen is een karabijn? is het een beetje hetzelfde idee als een geweer of totaal ander?

jeroen

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 22 januari 2012, 10:51:31 »

Hallo Jeroen.

Ja, een karabijn is een geweer, maar met korte loop.
Vooral handig voor ruiters.
Te paard zijn lange geweren erg lastig.

Tex
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]