Hello again,
ik ga even in op de vragen van Anne.
Ik beschik wel over enige parate kennis ter zake, maar de productie aantallen van die wapens heb ik toch even op moeten zoeken
De Navy Colt was in productie tussen 1850 en 1873.
Daar zijn er 250.00 van gemaakt.
Dus echte wel fabriekswerk.
Van de Army Colt "Peacemaker" zijn er tussen 1873 en 1900 zo'n 192.000 geproduceerd.
Aanvankelijk was de prijs van een Colt Army model $ 17,-
Maar natuurlijk waren er ook bijzonder fraaie en duurdere uitvoeringen voor de liefhebbers.
Van de Winchester 1866 zijn de aantallen niet met zekerheid te achterhalen, want de gegevens daarover zijn verloren gegaan bij een overstroming van de fabriek lang geleden.
Maar experts op het gebied van die oude wapens gaan af op de nummers die ingeslagen zijn op ieder wapen, en komen uit op een getal van 27.000.
Daarna zijn er uiteraard andere Winchester types op de markt gekomen, en de verkoop ging met succes door.
Wat er met wapens, zoals revolvers mis kon gaan is vooral het voortijdig losbranden van een schot.
Het mechanisme was vaak heel gevoelig, en niet iedereen (of beter gezegd velen) was een expert in het gebruik.
Ook konden de patronen zelf soms af gaan, terwijl ze niet eens in het wapen zaten, maar in de patronengordel.
Het verhaal gaat dat er meer "cowboys"zichzelf per ongeluk geraakt hebben dan tegenstanders.
Andere dingen raken dan waar men op mikte was ook een gevaar.
Die revolvers schoten maar tot ongeveer 25 meter zuiver.
Na die 25 meter begon de baan van de kogel af te wijken in alsmaar groter wordende spiraalvormige beweging.
Het zou dus best kunnen dat wanneer je op iemand mikte die zich op , pak weg, 50 meter afstand
bevond niet raakte, maar wel iemand anders in zijn buurt.
Als je in westerns ziet dat een schutter met een revolver een doel raakt dat ver van hem verwijderd is, dan mag je daar gerust om glimlachen
Geweren hadden natuurlijk een veel grotere reikwijdte.
Ik hoop dat je vragen hiermee naar wens beantwoord zijn Anne?
Alles weet ik zeker niet, maar vragen staat altijd vrij, en wat ik niet weet kan ik wellicht opzoeken.
So long
Tex