Ik zou alle boeken nog eens door moeten lezen om de beschrijvingen van de Nowee's daarvan te checken Anne.
Maar het lijkt mij vrij logisch dat er Winchesters, model 1866, gebruikt zouden kunnen zijn.
Die waren er in 3 verschillende uitvoeringen voor wat de loop-lengte betreft.
De zgn. "short-rifle'versie ( met een 20 inch lange loop)was heel populair, door het gemak van het wapen.
Je kon er 17 patronen achter elkaar mee afschieten alvorens opnieuw te moeten laden.
Het schieten gaat razendsnel door de laad-hendel.
Na het afvuren van een patroon beweeg je de hendel naar voren, en dat zorgt ervoor dat de lege kogelhuls meteen boven uitgeworpen wordt, en dat tegelijkertijd een nieuwe patroon schietklaar voor de loop terecht komt.
De juiste benaming is 'repeteergeweer' (en dat heeft niets met 'oefenen' te maken

Misschien nog interessant om te weten dat de roem-ruchte Generaal George Armstrong Custer en zijn hele legerafdeling in 1876, in de slag bij Little Bighorn, in de pan gehakt werd door de Indianen.
Die beschikten over Winchester geweren, terwijl de soldaten van Custer het moesten doen met Springfield een-schots karabijnen.
Ik opteer ook voor het model met de kortere loop omdat het makkelijker transporteerbaar is in een zadelfoudraal.
Het gewicht van dit wapen is ongeveer 4 kilo(afhankelijk van de loop-lengte)
De patronen die erin passen zijn van het caliber .45.
Dat was natuurlijk super handig voor degenen die ook revolvers van het type .45 (zoals de Colts dus)
bezaten, want je kon de patronen dan voor beide wapens gebruiken.
De bijnaam van de Winchester '66 was "Yellow boy'. omdat het frame gedeelte gemaakt was van een brons-metaal legering, die er geel-koperachtig uitzag.
Op een van de foto's in mijn vorige bericht (de zwart-wit foto) zie je een replica van de Winchester '66.
Later kwamen er andere types van de Winchester op de markt, waarbij vooral het type '73 erg populair werd.
Maar we houden het 't best even op het eerdere model, gezien de tijdslijn denk ik.
So long.
Tex