Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 [3] 4 5

Auteur Topic: De wapens van Arendsoog en Witte Veder  (gelezen 48663 keer)

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re: De wapens van Arendsoog en Witte Veder
« Reactie #30 Gepost op: 04 juli 2010, 23:11:47 »

In deel 3 haalt Arendsoog op een gegeven moment zijn geweer uit een foedraal en schiet daar ook mee. En op de kaft van deel 59 staat Arendsoog ook met een geweer, maar ik weet even niet waar hij dat vandaan haalde. Verder weet ik ook zo een-twee-drie niet in welke andere verhalen Arendsoog en Witte Veder gebruik maken van hun geweren.

Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 18 juli 2010, 18:50:28 »

zonder te weten welk verhaal, Arendsoog pakt een keer tijdens een belegering door hemzelf, een geweer van een medestrijder, vraagt naar de afwijking, krijgt een onbetekend antwoord, schiet twee keer, kent de afwijking, en schiet raak.

Don Esteban (c)
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2010, 18:42:30 »

Ik meen dat dit verhaal staat in deel 15, Arendsoog in geheime dienst. Volgens mij heet het hoofdstuk 'de strijd om casa verde'.

Wim

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2010, 23:27:30 »

Is hier nou een post verdwenen? Ik klikte net per ongeluk op "Meest recente berichten" onderaan het scherm en zag daar een berichtje van Wim dat hij meende dat dit verhaal in deel 15 staat, en als hoofdstuktitel De strijd om casa verde.

Het bericht van Wim staat overigens ook hieronder in de samenvatting van het topic, maar was dus niet zichtbaar in het forumoverzicht.

Paul

PS Heeft de "onzichtbare post" misschien te maken met het gebruik van enkele aanhalingstekens?
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2010, 23:31:16 door Paul »
Chocks away!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2010, 15:31:03 »

PS Heeft de "onzichtbare post" misschien te maken met het gebruik van enkele aanhalingstekens?

Volgens mij komt het doordat ik een post gemaakt heb vanaf mijn mobiele telefoon.

Nu staat-ie er overigens wel tussen.

Wim ;D

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2010, 15:32:34 »

Af en toe schiet de anti-spam even in de stress van een berichtje en moet ik handmatig toestemming geven om het te laten plaatsen. Vandaar dat er heel af en toe iets onterecht wegvalt. Nog vaker valt er iets terecht weg gelukkig :)
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Chris Stamp

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2010, 19:47:55 »

Een bepaalde scene in een film met Bud Spencer en Terrence Hill staat Terrence Hill tegenover een valsspelende
gokker aan de bar in de saloon. Terrence Hill trekt daar tot 3 keer toe zo snel zijn REVOLVER dat het met het blote
oog bijna niet te volgen is. Dat deed mij denken aan Arendsoog. Die, dat staat in de boeken te lezen, kon ook zo snel
zijn revolver trekken. Verder kregen Arendsoog en Witte Verder in deel 4 van de kleine boeren een buks maar daar is
ook verder niets meer van bekend geworden. Voor zover ik weet draagt Arendsoog nog steeds 2 revolvers in zijn
koppel en ook Witte Weder, verder heeft Witte Veder ook nog zijn dolk in de gordel.

cuppenh

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 03 december 2010, 12:34:48 »

De meeste ontmoetingen met de slechte jongens gebeuren op korte afstand. Arendsoog en Witte Veder gebruiken daar natuurlijk hun revolvers voor. Incidenteel komt het voor dat dit incident op de lange afstand moet worden beslecht. Daar gebruiken ze hun buksen voor.
Zie deel 26: De spookranch.
Om de bende, die hun kudde vee had gestolen, opgesloten te houden in hun ranch openen Arendsoog en Witte Veder van op behoorlijke afstand een spervuur met hun buksen.

Groetjes, Huub

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 28 november 2011, 01:18:09 »

Jammer dat dit topic stilgevallen is.
Ik vind het zelf wel interessant om van gedachten te wisselen betreffende de wapens van Arendsoog en Witte Veder.

In het bericht van Miss Arendsoog van 28-2-2005 noemt zij de periode waarin de verhalen zich af zouden spelen.
Ook de optie van revolvers van het type Navy Colt.
Als dat inderdaad de revolvers waren die onze helden droegen, dan zijn vrijwel alle tekeningen die ooit van (vooral) Arendsoog gemaakt werden door de illustrators van de boeken fout.

Arendsoog draagt daarop namelijk steeds een patronengordel, waarin  je de patronen kan zien zitten in de daarvoor bestemde houders.
De Navy Colt was echter een zogenaamde "Cap and ball"revolver, die zeer omslachtig geladen moest worden met ronde bolletjes-kogels.
Daarbij maakte men gebruik van een kruithoorntje, papieren propjes, de kogels zelf, en tot slot ook nog slaghoedjes die geplaatst moesten worden voor iedere kogel.
Veel werk en ook nog onzeker of er wel iedere keer daadwerkelijk mee geschoten kon worden, want die slaghoedjes vielen er soms uit, en dan werkte het niet.
Om e.e.a. sneller te laten verlopen werd een verwisselbaar magazijn gebruikt, dat al vooraf geladen was.

Na de introductie van de Colt patronenrevolvers (1873) werden de Navy revolvers veelal aangepast.
"Geconverteerd" is de juiste benaming.
Het magazijn (de "trommel") van de revolver werd geschikt gemaakt voor patronen van het type 44 of 45. (met een veel grotere kracht dan de "bolletjes"kogels van voorheen) en uiteraard met veel meer gemak van laden.

Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat Arendsoog en Witte Veder die oude Navy modellen gebruikten.
Maar als de tijdslijn die Miss Arendsoog noemt juist is, dan kan het bijna niet anders.

Tenzij...en dat is een meer waarschijnlijke optie...zij helemaal géén Colt revolvers gebruikten, maar Smith & Wesson revolvers.
S & W was namelijk de uitvinder van de patronen ("cartridge") revolver, en bracht die al in 1856 op de markt !

Ik hoop dat iemand iets heeft aan deze bijdrage.

Eventueel wil ik ter verduidelijking ook nog wel wat afbeeldingen plaatsen, tenminste wanneer het iemand interesseert.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 28 november 2011, 08:31:58 »

hallo Tex,

Welkom op dit forum, (al is dit je 2e bericht).

Ik denk dat de discussie is gestopt, omdat men verder niks meer wist over wapens.  ;) Daarbij is de groep mensen die reageert erg klein.

Ik weet niks over wapens, maar ik ben geinteresseerd in de achtergronden van het Arendsoog- verhaal. In dat kader vind ik jouw informatie erg interessant. Wat mij betreft, ik zou het leuk vinden als je de afbeeldingen plaatst.

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 28 november 2011, 23:04:39 »

Hallo Anne,

Thanks!
Ik bezoek deze site al sinds jaren  van tijd tot tijd.
heb ook al eens contact met Jack gehad (en een van die prachtige informatiepakketten besteld :))
Misschien had ik mij ergens op de site even moeten voorstellen, daar zal wel een pagina voor zijn(?)
Maar ik moet mijn weg nog een beetje vinden tussen alle topics.
Als ik weet waar ik dat kan doen, dan haal ik het nog even in.

Maar nu eerst even over naar de wapens waarover dit topic per slot gaat:
Ik heb zo stllletjes het vermoeden dat de Nowee's niet helemaal op de hoogte waren van welke revolvers er precies gebruikt werden in de periode waarin ze de Arendsoog verhalen lieten spelen.
Helemaal vreemd is dat niet.
Ze zullen denkelijk veel inspiratie hebben opgedaan bij het bekijken van western films.
De makers daarvan namen het nooit zo nauw met de wapens die daarin gebruikt werden.(Tegenwoordig is dat meestal wel anders, maar zeker niet altijd)

In die westerns zie je voornamelijk de Colt.45 (0f .44) Single Action Army revolvers(bijgenaamd "The Peacemaker"), in verschillende uitvoeringen wat loop-lengte betreft.
Dat zijn ook de wapens die we meestal op de tekeningen zien van de illustrators van de Arendsoog boeken.

Maar als de tijdslijn klopt, waarover we het eerder hadden, dan kunnen onze vrienden Arendsoog en Witte Veder die dus nooit gebruikt hebben.
Ik opteerde in mijn vorige bericht voor de Smith & Wesson patronen revolvers, maar kom daar toch op terug.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Arendsoog zulke onhandige revolvers zou hebben gebruikt.
De oude types zijn namelijk niet voorzien van een "trigger gard" (een beugeltje, dat de trekker van de revolver beschermd.
Zonder zo'n beugel is het risico van ontglippen van het wapen uit je hand veel groter.
Hier is een afbeelding van zo'n revolver: (1)
Daarna (2) een Navy Colt type, met kruithoorn en slagoedjes in originele verpakking.
En tot slot een stel Colts uit 1862.(3)

(Ik hoop dat dit werkt met de afbeeldingen plaatsen, want ik zie op dit moment niks verschijnen)

Ik wil hier graag nog een vervolg aan plakken, mits dit dus werkt.
Maar dat zal dan voor de volgende keer worden.

Groeten aan allen die dit lezen

Tex

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 29 november 2011, 09:36:16 »

Hallo Tex,

Interessante berichten en leuk dat je dit onderdeel van het forum weer actueel maakt met inhoudelijke berichten!

Ik heb de afbeeldingen die je in je vorige bericht hebt geplaatst bekeken. Als ik deze vergelijk met de kaften waarop duidelijk revolvers te zien zijn (bijv. deel 34, 40 en 41), dan hebben de wapens van Arendsoog qua uiterlijk wel wat weg van de Navy Colt (middelste afbeelding). Maar dat Arendsoog met kruidhoorntjes en slaghoedjes in de weer is heb ik nooit in de verhalen gelezen.

Anderzijds: we lezen wel met enige regelmaat dat in een achtervolging wapens worden weggegooid omdat ze leeg zijn.

We hebben trouwens wel reeds diverse malen vastgesteld dat de Nowee's een zekere vrijheid hebben genomen in het plaatsen van de verhalen in de tijd. 't Is dan ook goed mogelijk dat de wapens die ze gebruiken in werkelijkheid pas veel later beschikbaar waren.

Als je bijvoorbeeld deel 27 leest, waar Arendsoog een 'A' op de muur schiet, dan lees je dat de 12 schoten als een langgerekte knal klinken. Ik ben geen kenner, maar het lijkt mij er toch op te duiden dat ze gebruik maakten van semi-automatische wapens: na elk schot komt er automtische een volgende kogel uit de cilinder in 'schotpositie'.

Als jij de tijdlijn even uit je hoofd zet, en puur afgaat op de verhalen, welke revolvers denk jij dan dat Arendsoog en Witte Veder gebruikten?

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 29 november 2011, 09:45:06 door kootw »

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 29 november 2011, 19:56:07 »

Hi Wim,

dankjewel.
Leuk dat er (weer) belangstelling voor het onderwerp is.
Jouw reactie heb ik met belangstelling gelezen.

Ik heb vanmiddag een heel uitvoerig antwoord uitgetikt hier, dat me veel werk heeft gekost, maar helaas...
Toen ik de afbeeldingen erbij wilde plakken drukte ik per ongeluk op een verkeerde toets en alles was verdwenen :(
Ik heb nu de moed en tijd niet om het helemaal opnieuw te doen.
Maar ik maak wel een begin, en de rest kan later dan nog wel.

Betreffende de afbeeldingen op de omslagen van de nummers 34, 40 en 41:
Wat ik daarop zie zijn revolvers die lijken op het Colt Army single action type.
Op nr. 41 erg plomp weergegeven.
Kresse tekende op nr. 40 een soort van combinatie van de oorspronkelijke Colt Army (1873) maar met een fout achterste gedeelte(de haan)
Dat deel lijkt op een Colt "new Army"model, dat pas in 1892 op de markt kwam.

De vrijheid die de Nowee's zich hebben genomen, en zeker ook de tekenaars, met de revolvermodellen vind ik niet zo erg eigenlijk,.
Ik denk dat we dat maar door de vingers moeten zien.
Zo veel zitten ze er ook niet naast.
Arendsoog zie ik toch wel in het bezit van patronenrevolvers (en niet die omslachtige schiettuigen)

Heel populair waren destijds vooral dus de genoemde Colts en ook de Remington revolvers.

Veel gebruikt werden ook de omgebouwde ("geconverteerde")oude Navy Colt types.
Die dingen schijnen betrouwbaarder te zijn geweest dan andere types.
Westernlegende Wild Bill Hickok zwoor nog bij de oude Navy Colts toen de nieuwe types al lang in de handel waren.

Semi-automatische revolvers bestonden in ieder geval nog lang niet.
Toch zou dat snelschieten dat je aanhaalde, niet onmogelijk zijn.
Een expert als Arendsoog zou dat wel kunnen.
Terwijl hij met de ene revolver schoot kon hij de haan van de andere spannen met zijn duim, en meteen na het eerste schot opnieuw vuren enz.
Daar komt wel veel oefening aan te pas natuurlijk.

Alleen...12 schoten zou niet meteen voor de hand liggen.
Men laadde de revolvers namelijk voor de veiligheid slechts met 5 kogels.
Op de ene lege patronenkamer van het magazijn ruste dan de slagpin van de revolver.

Het was veel te gevaarlijk om de slagpin op een gevulde kamer te laten rusten.
Bij het minste of geringste kon dan namelijk een schot afgaan, met als gevolg een kogel in eigen been of voet.
Dat is echt vaak gebeurd in die tijd.

Ik zou me kunnen voorstellen dat Arendsoog twee revolvers van het omgebouwde type Navy Colt droeg.
Of van het Colt Army model.
Ik plaats een paar afbeeldingen hierbij.

Hier laat ik het even bij.
Maar een volgende keer zou ik in willen gaan op de revolver afbeeldingen van andere tekenaars die de boeken illustreerden.

Tex

Afbeelding 1  Omgebouwde Navy Colts
Afb, 2  Colt Army model ("Peacemaker")
« Laatst bewerkt op: 03 december 2011, 08:13:37 door Tex »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 29 november 2011, 20:49:10 »

Zoals ik al zei, heb ik geen verstand van wapens. Maar ik vind het echt interessant wat je opgeschreven hebt.

En het wapen snel uit een holster trekken? Dat is waarschijnlijk ook iets wat vaak en lang geoefend moet worden? Arendsoog staat er toch ook om bekend dat hij zijn wapen heel erg snel kan trekken.

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 29 november 2011, 21:46:11 »

Dank je Anne.

ik vind het leuk om hetgeen ik te weten ben gekomen in de loop der jaren te kunnen delen.

Ja , dat snel trekken van de revolvers is een kwestie van heel véél oefenen.
Er zijn enkele (Amerikaanse)"kunstenaars"op dat gebied, die zo snel kunnen trekken, (raak)schieten, en de revolver weer terug in de holster steken dat je het met het blote oog niet kan volgen.
Alleen in een vertraagde filmopnname kun je zien wat er plaats vond.
Ongelooflijk.

Zelf verzamel ik westernspullen, zoals kleding, wapens, holsters, en paardentuig.
Geen echte wapens, maar zgn. "deko wapens".
Die zien er bijna gelijk uit als de echte, hebben exact hetzelfde gewicht, en de onderdelen werken ook, alleen schieten kun je er niet mee.

Ik plaats hier nog wat plaatjes bij van mijn "deco" wapens.
Je ziet  mijn Navy Colt (cap and ball type) en de Colt Army single action types.
(Jammer dat ik telkens maar 3 afbeeldingen kan plaatsen)

De Navy Colt is het mooiste en ligt het fijnst in de hand, tenminste dat vind ikzelf.
Ik heb ook nog een (deko)Winchester (1866 model)
Pagina's: 1 2 [3] 4 5