Hi Wim,
dankjewel.
Leuk dat er (weer) belangstelling voor het onderwerp is.
Jouw reactie heb ik met belangstelling gelezen.
Ik heb vanmiddag een heel uitvoerig antwoord uitgetikt hier, dat me veel werk heeft gekost, maar helaas...
Toen ik de afbeeldingen erbij wilde plakken drukte ik per ongeluk op een verkeerde toets en alles was verdwenen

Ik heb nu de moed en tijd niet om het helemaal opnieuw te doen.
Maar ik maak wel een begin, en de rest kan later dan nog wel.
Betreffende de afbeeldingen op de omslagen van de nummers 34, 40 en 41:
Wat ik daarop zie zijn revolvers die lijken op het Colt Army single action type.
Op nr. 41 erg plomp weergegeven.
Kresse tekende op nr. 40 een soort van combinatie van de oorspronkelijke Colt Army (1873) maar met een fout achterste gedeelte(de haan)
Dat deel lijkt op een Colt "new Army"model, dat pas in 1892 op de markt kwam.
De vrijheid die de Nowee's zich hebben genomen, en zeker ook de tekenaars, met de revolvermodellen vind ik niet zo erg eigenlijk,.
Ik denk dat we dat maar door de vingers moeten zien.
Zo veel zitten ze er ook niet naast.
Arendsoog zie ik toch wel in het bezit van patronenrevolvers (en niet die omslachtige schiettuigen)
Heel populair waren destijds vooral dus de genoemde Colts en ook de Remington revolvers.
Veel gebruikt werden ook de omgebouwde ("geconverteerde")oude Navy Colt types.
Die dingen schijnen betrouwbaarder te zijn geweest dan andere types.
Westernlegende Wild Bill Hickok zwoor nog bij de oude Navy Colts toen de nieuwe types al lang in de handel waren.
Semi-automatische revolvers bestonden in ieder geval nog lang niet.
Toch zou dat snelschieten dat je aanhaalde, niet onmogelijk zijn.
Een expert als Arendsoog zou dat wel kunnen.
Terwijl hij met de ene revolver schoot kon hij de haan van de andere spannen met zijn duim, en meteen na het eerste schot opnieuw vuren enz.
Daar komt wel veel oefening aan te pas natuurlijk.
Alleen...12 schoten zou niet meteen voor de hand liggen.
Men laadde de revolvers namelijk voor de veiligheid slechts met 5 kogels.
Op de ene lege patronenkamer van het magazijn ruste dan de slagpin van de revolver.
Het was veel te gevaarlijk om de slagpin op een gevulde kamer te laten rusten.
Bij het minste of geringste kon dan namelijk een schot afgaan, met als gevolg een kogel in eigen been of voet.
Dat is echt vaak gebeurd in die tijd.
Ik zou me kunnen voorstellen dat Arendsoog twee revolvers van het omgebouwde type Navy Colt droeg.
Of van het Colt Army model.
Ik plaats een paar afbeeldingen hierbij.
Hier laat ik het even bij.
Maar een volgende keer zou ik in willen gaan op de revolver afbeeldingen van andere tekenaars die de boeken illustreerden.
Tex
Afbeelding 1 Omgebouwde Navy Colts
Afb, 2 Colt Army model ("Peacemaker")