Ik kon vanmiddag niet reageren, maar ik citeer hier even uit mijn 'geïllustreerde pistolen en revolver encyclopedie':
"De Colt Peacemaker dateert van 1873, uit de tijd van het wilde Westen. Andere namen voor hetzelfde wapen zijn Colt 1873 of Colt Single Action Army. In deze tijd werd de wapenproductie in Amerika al gedomineerd door Colt en Smith & Wesson. Smith & Wesson hield zich vooral bezig et buitenlandse militaire orders en Colt richtte zich meer op de binnenlandse markt. De Peacemaker was ontwikkeld voor het Amerikaanse leger, en met name voor de cavalerie. Vandaar de naam Single Action Army. Maar ook bij het Amerikaanse publiek was de revolver, onder de naam Peacemaker, bijzonder populair. (…) Tot die tijd (1941, noot van Miss Arendsoog) werden er 357.000 van gemaakt. (…) Zonder deze trouwe six-shooter is geen cowboy-film compleet."
Er waren wel variaties, in bijvoorbeeld loop-lengte, maar aangezien dit een heel populair en goed wapen was, is de kans heeeeeeel erg groot dat Arendsoog en Witte Veder deze gebruikten. Ze kunnen immers overal munitie kopen, dus iets heel bijzonders zal het niet geweest zijn.
Groetjes,
Miss Arendsoog.