Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2 3 ... 5

Auteur Topic: De wapens van Arendsoog en Witte Veder  (gelezen 48659 keer)

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
De wapens van Arendsoog en Witte Veder
« Gepost op: 20 januari 2005, 15:58:21 »

Ik vraag me al een hele tijd af met welk soort wapens Arendsoog en Witte Veder schieten. Ik heb al geleerd dat er een wezenlijk verschil is tussen een pistool en een revolver. Soms gebruiken ze ook een geweer. Ik veronderstel dat daar ook wel verschillende soorten zullen bestaan hebben eind de 19de eeuw? Wie weet er iets meer over? :-\

Little Eagle(Kris) :-O
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re:De wapens van Arendsoog en Witte Veder
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2005, 16:52:13 »

In deel 61 wordt duidelijk gesproken over een geweer met slechts 1 kogel. In deel 3 wordt er zowel over een karbijn als over een buks gesproken. In deel 47 is er sprake van een modern long-range geweer.

Het verschil tussen een pistool en een revolver is dat een revolver een cilindervormige kamer heeft die ronddraaid, een pistool heeft een magazijn met een veer.

Over de revolvers is niet zoveel bekend. Tenminste in de boeken niet.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2005, 17:29:29 »

en had witte veder geen pijl en boog dan?
en een lasso
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2005, 17:36:35 »

Voorzover ik weet heeft Witte Veder geen pijl en boog, hij kan ze wel gebruiken, bijvoorbeeld in deel 19 bij de belegering van Dead Town zegt hij dat hij het jammer vind dat hij geen pijl en boog heeft.
Ze hebben wel lasso's. In deel 10 vangt Arendsoog daar nog iemand mee, maar om dat nog wapens te noemen...
Ze hebben ook nog dolken!
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2005, 23:04:10 »

Ik kon vanmiddag niet reageren, maar ik citeer hier even uit mijn 'geïllustreerde pistolen en revolver encyclopedie':

"De Colt Peacemaker dateert van 1873, uit de tijd van het wilde Westen. Andere namen voor hetzelfde wapen zijn Colt 1873 of Colt Single Action Army. In deze tijd werd de wapenproductie in Amerika al gedomineerd door Colt en Smith & Wesson. Smith & Wesson hield zich vooral bezig et buitenlandse militaire orders en Colt richtte zich meer op de binnenlandse markt. De Peacemaker was ontwikkeld voor het Amerikaanse leger, en met name voor de cavalerie. Vandaar de naam Single Action Army. Maar ook bij het Amerikaanse publiek was de revolver, onder de naam Peacemaker, bijzonder populair. (…) Tot die tijd (1941, noot van Miss Arendsoog) werden er 357.000 van gemaakt. (…) Zonder deze trouwe six-shooter is geen cowboy-film compleet."

Er waren wel variaties, in bijvoorbeeld loop-lengte, maar aangezien dit een heel populair en goed wapen was, is de kans heeeeeeel erg groot dat Arendsoog en Witte Veder deze gebruikten. Ze kunnen immers overal munitie kopen, dus iets heel bijzonders zal het niet geweest zijn.

Groetjes,
Miss Arendsoog.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2005, 23:08:11 »

Voorzover ik weet heeft Witte Veder geen pijl en boog, hij kan ze wel gebruiken, bijvoorbeeld in deel 19 bij de belegering van Dead Town zegt hij dat hij het jammer vind dat hij geen pijl en boog heeft.
Ze hebben wel lasso's. In deel 10 vangt Arendsoog daar nog iemand mee, maar om dat nog wapens te noemen...
Ze hebben ook nog dolken!
Het is eigenlijk jammer dat Witte Veder nooit pijl en boog heeft meegekregen. Hij staat er ook nooit mee afgebeeld. Hij zou er anders in vele situaties in alle stilte gebruik hebben van kunnen maken. Erg jammer!  :(
Ik herinner me dat Arendsoog en Witte Veder in een bepaald deel beschoten worden van heel ver weg door een scherpschutter. Ze stellen daar vast dat het moet gaan om een nieuw modern wapen, een geweer waarmee je van op een paar honderd meter nog nauwkeurig kan schieten.

Nog één ding. Het valt bij mij op dat Witte Veder nooit een koppel draagt om zijn wapens weg te bergen. Hij steekt ze liever tussen de riem die rond zijn middel zit. Ik vraag me wel af of hij daar niet teveel last van ondervindt? Ik zou ook denken dat hij grote kans maakt om zijn wapens zo snel te verliezen.

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2005, 23:46:03 »

Nu is dat natuurlijk geen wapen, maar als ik in een sportbroekje loop (niet lachen dan) heb ik altijd mijn portomonee (als ik hem bij me heb natuurlijk) tussen mijn broeksband en lichaam.
Dan kan je hem tenminste voelen, weet je wanneer je hem verliest of als hij je afgejat wordt.
Ik denk dat dat een reden kan zijn dat Witte Veder zijn wapens daar droeg.
Behalve dat hij droeg ook nog eens Indiaanse kledij, en daar hoorde geen holsters bij.

Anko :D
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kiki

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2005, 08:44:57 »

vergeef mij vast bij voorbaat deze vreselijk vergelijking, maar andere helden uit mijn jeugd (nu niet meer vanzelfsprekend), te weten old shatterhand en winnetou, waren helemaal onvoorstelbaar volgehangen met wapens, getuige de verhalen. willekeurig welke situatie maakten ze gebruik van ofwel pistolen, ofwel een geweer, ofwel een pijl en boog (waar old shatterghand uiteraard ook heel goed mee overweg kon, hij is tenslotte een held), ofwel een lasso. helemaal onbegrijpelijk is dan ook dat winnetou enkel een soort omslagdoek draagt. als hij al al die wapens (plus uiteraard de vredespijp, zijn medicijnbundel en zijn tomahawk, alsmede de ketting van bereklauwen van al die grizzly's die hij overwonnen heeft) kwijt kan zonder al te veel hinder daarvan te ondervinden tijdens sluipacties, dan hebben arendsoog en witte veder het met wapens tussen de broekband niet echt heel lastig. denk ik zo.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2005, 15:52:14 »

Ik herinner me dat Arendsoog en Witte Veder in een bepaald deel beschoten worden van heel ver weg door een scherpschutter. Ze stellen daar vast dat het moet gaan om een nieuw modern wapen, een geweer waarmee je van op een paar honderd meter nog nauwkeurig kan schieten.

Dat is dat long-range geweer uit deel 47.
En door die broekband van Witte Veder wordt zijn dolk soms ook niet gevonden. Arendsoog heeft hem in zijn koppel zitten, dus die wordt dan wel gevonden. Zoals in deel 60.

Kleine Arend

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2005, 19:58:59 »

Het is eigenlijk jammer dat Witte Veder nooit pijl en boog heeft meegekregen. Hij staat er ook nooit mee afgebeeld. Hij zou er anders in vele situaties in alle stilte gebruik hebben van kunnen maken. Erg jammer!  :(

Ik heb vandaag het interview met Paul Nowee (van Jo Cortenraad) eens goed doorgenomen. Daar staat duidelijk dat de schrijvers geweld schuwen en dus ook Arendsoog. Het geluid van een afgevuurde kogel gaat nog om na te spelen door kinderen, meent P. Nowee. Maar wat als Witte Veder moet gooien met zijn dolk? P. Nowee vindt dit te gevaarlijk voor de kinderen om te immiteren en wil dat niet op zijn geweten, zo zegt hij nog. En dat kan ik wel begrijpen. Misschien is dat wel de reden waarom Witte Veder nooit met pijl en boog rond rijdt.

Kleine Arend(Kris) :-O
Little Eagle is weer wakker en neemt het roer over van mij!

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2005, 20:07:28 »

P. Nowee heeft Witte Veder nog nooit een mes laten werpen.
J. Nowee ook niet maar hij heeft wel in deel 12 Jules een mes laten werpen en in deel 19 dreigde Arendsoog dat Witte Veder een mes zou werpen.

Kleine Arend

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2005, 13:33:58 »

Weet niet of ik het hier moet plaatsen of bij de 'kleding van Arendsoog'. Maar gezien hij deputy is dacht ik dat het toch de gewoonte was om steeds handboeien mee te dragen. Bij Arendsoog is daar nooit sprake van.
Misschien neemt hij ze niet graag mee? Of denkt hij dat hij er dan beter een heel stel moet mee hebben omdat hij meestal een hele troep schurken te grazen moet nemen?
Wat denken jullie ervan? :-\

Kleine Arend(Kris) :-O
Little Eagle is weer wakker en neemt het roer over van mij!

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2005, 13:41:29 »

In deel 3 heeft Arendsoog handboeien bij zich. Verder nergens.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2005, 22:40:01 »

Witte Veder heeft nóg een erg afdoend wapen. Gelijk het een rasechte Indiaan betaamt, kan hij een bloedstollende kreet laten horen. Daardoor verlammen de spieren van de schurken even en kan hij ze zo verrassen. Ik heb het net gelezen in Arendsoog en de man zonder verleden. Op pagina 130, voor wie het wil weten. Witte Veder hoort twee schurken zeggen dat ze Bob's moeder en zus willen gijzelen om uit hun penibele situatie te geraken. Arendsoog had dat niet door. Vandaar dat Witte Veder besloot om heel snel te handelen. Zelfs Arendsoog kreeg bijna een hartaanval, zo zei hij toch.

Ik kan me voorstellen dat zo'n kreet angstaanjagend moet klinken, vooral wanneer je niet weet waardoor deze veroorzaakt wordt.

Een prima wapen van Witte Veder, nietwaar? [y]

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2005, 19:54:58 »

Een geweldig wapen ja.

Het wordt ook in deel 22 gebruikt. In dat boek worden twee schurken ook nog schrik aangejaagd met de roep van de uil.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5