Om klokke 10.00 uur reden we [de familie ging toch maar mee] het parkeerterrein van Malmberg op. Het was erg rustig. De archivaris (Theo Peels) bezorgde ons koffie en chocolademelk en daarna gingen we naar het archief.
Vraag van Miss Arendsoog: Waarom hebben ze het archief nog in eigen beheer?
Antwoord: Omdat ze er reuze trots op zijn en anders Theo Peels [inmiddels al gepensioneerd] niets meer te doen heeft.
![Goed [y]](http://www.arendsoog.info/forum/Smileys/classic/good.gif)
2e vraag: Is alles verpakt in zuurvrij papier?
Antwoord: Nee. Het staat gewoon naast elkaar in de kast, in een ruimte waar je je kont haast niet kunt keren.

Voor we in het archief [wat uitkijkt op de grote verpakkingsruimte]aankwamen, zagen we nog een soort kantoortje, waar een groot, rood uithangbord hing met
ARENDSOOG SALOON.
Ik natuurlijk gelijk wat foto's nemen, leuk voor later, maar inmiddels staat het bord zo'n meter achter me in mijn huiskamer. Ze hadden gezien dat ik foto's aan het nemen was en kwamen het later "boven" brengen.
"Misschien vindt u het leuk om te hebben. Wij lopen er al zoveel jaren langs, dat het ons niet eens meer opvalt."
Uiteraard was ik hartstikke blij en vertelde dat ik het zeker ging ophangen tijdens de Fandag.
Daarna kwam er een hele stapel paperassen tevoorschijn, met oude brieven van mijn opa aan Spaarnestad [de befaamde briefwisseling], waar ik uiteraard ook foto's van heb genomen. Plus nog een heleboel krantenartikelen, kattebelletjes, enzovoort. Maar ook een brief van Chris Berg en een tekening van zijn "strip".
Daarna iets waar Wim en ik allebei heel blij mee zijn, nl.:
DE COMPLETE DRUKGESCHIEDENIS VAN ALLE ARENDSOOGBOEKEN VAN NR. 1 T/M 63 !!!!!!! Met jaar en maand van druk. Wat wil je nog meer!
En.....grote verrassing......
nummer 55 heeft 2 drukken !!Daarna toch maar eens kijken naar de boeken, want daar waren we toch ook voor gekomen.
Voor de Fandag heb ik 3 Witte Veders meegekregen uit het archief. Maar voor mezelf en broer Marc een hagelnieuwe vierkleurenkaft deel 1 [voor Jack] en deel 2 [voor Marc].
Delen met de 4-kleurenkaften heb ik ook maar gefotografeerd [handig hè, Wim?] en bemerkte dat deel 5 de 1e en 2e druk allebei de "zeldzame" voorkant hebben. En iemand van de lijst had ook toch een 3e druk met deze voorkant?
En passant ook nog maar even gekeken naar de buitenlandse uitgaven. De twee Italiaanse uitgaven stonden er ook. (Van alletwee helaas maar 1 exemplaar). Die mocht ik dus niet meenemen

Duitse Arendsoog: Hé, van deel 8 zijn ook twee versies. Dat wisten we nog niet! En van deel 14 staan er twee.... "Mag ik heel erg alsjeblieft....

"
En het mocht !! :grin: Nu deel 15 nog. Die stond er wel, maar alleen een binnenwerk met een slappe blanco kaft.
"Wat staan daar toch twee hele kleine Arendsoogjes??"
Kaft deel 14 (Tobi Thomson), maar met afmeting 21x14.5 cm i.p.v. 24.5x16.5 cm.
Het is denk ik een soort uitprobeersel geweest, om de boeken eventueel in een wat kleiner formaat uit te geven.
Ook maar een foto gemaakt, om jullie niet te onthouden en een origineel maar in mijn boekenkast geplaatst. [Niet jaloers worden, ik kreeg de spullen ook alleen maar mee omdat ik Nowee heette en de oudste kleinzoon was. Hij krijgt genoeg vragen. De oude, zeldzame deel 1 en 2 stonden er trouwens niet.

Ook deel 55, 56 en 63 waren maar met 1 exemplaar vertegenwoordigd.]
Ook Sjors en Daan [mijn tweeling] kregen nog wat leuke dingen van "die andere aardige Malmbergmeneer beneden" mee, waaronder een spelletje, waar mijn vrouw al de hele avond aan verslaafd is op de laptop.
Al met al een zeer geslaagde dag!
![Klappen [cl]](http://www.arendsoog.info/forum/Smileys/classic/clap.gif)
Jack