Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Witte Veder welke stam?  (gelezen 26157 keer)

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
Re: Witte Veder welke stam?
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2005, 10:55:20 »

Ik vraag me af of de schrijver wel in detail mocht treden van de uitgever? Misschien zou het wel te heidens zijn overgekomen toen in die beginjaren. Over de bekering en het doopsel van de Indianen mocht anders wel veel geschreven worden.
Het eerste boek is dan ook al in 1935 verschenen. We mogen niet vergeten dat schrijvers toen niet zomaar hun ding konden en mochten doen. Want dan hadden ze geen uitgever!

Nu zou het er wel heel anders aan toe gaan.

Wat Karl May betreft, die zal misschien meer geluk gehad hebben met zijn uitgever? Veronderstel ik maar hoor!

Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #16 Gepost op: 13 april 2005, 15:17:38 »

Wat Karl May betreft, die zal misschien meer geluk gehad hebben met zijn uitgever? Veronderstel ik maar hoor!

Ik denk dat je het nu iets te ver zoekt. In de verhalen van Karl May zijn de indianenstammen een wezenlijk deel van het verhaal en als zodanig dus echt belangrijk te noemen. Bij Arendsoog maakt het eigenlijk helemaal niet uit uit welke Stam Witte Veder afkomstig is, aangezien eigenlijk alle verhalen zich vanuit de Westerse wereld afspelen. Ik denk dus eerder dat het bij Arendsoog gewoon niet noodzakelijk was en bij Karl May wél dan dat de uitgever het allemaal niet wilde hebben ofzo.
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Nielsje

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 23 april 2005, 10:59:06 »

zo, daar ben ik ook weer eens :D eindelijk het probleem met mijn internet explorertje opgelost.

tja... het lijkt mij in ieder geval een nomadische stam en geen agrarische. maar aan de andere kant, bij nomadische stammen wordt altijd verteld dat ze zo geweldadig zijn en overal plunderen enzo. dat lijkt me nou ook niet echt iets voor Witte Veder. zoals eerder gezegd, een stam die braaf in z'n reservaten blijft en meer vredelievend is lijkt me meer passend.

een meer vredelievende nomadische stam, die gewillig in z'n reservaat verblijft dus.

Niels :-O

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #18 Gepost op: 06 augustus 2005, 10:42:50 »

een meer vredelievende nomadische stam, die gewillig in z'n reservaat verblijft dus.
Dan zijn het dus geen nomaden meer ;)
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Theodoor

• Sheriff
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2005, 22:49:15 »

Ik probeer nu een lang artikel over Winnetou zelf te schrijven (reacties overWinnetou aan mij zijn welkom) en daarin valt op dat Winnetou wel een Apache genoemd wordt maar helemaal geen Apache lijkt te zijn en doet geen Apache dingen. (De Kiowas hebben bijvoorbeeld nooit oorlog met de Apaches gevoerd en waren eigenlijk zelf een soort van Apaches).

Het lijkt mij waarschijnlijk dat de Nowees Witte Veders stam nooit benoemd hebben om zulke fouten te voorkomen. Wat is jullie idee hierover? :-O

jack nowee

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2005, 23:59:33 »

Ik denk dat mijn opa [en later mijn oom, Paul] het absoluut niet belangrijk vond om de stam van Witte Veder te noemen. Relevant voor de verhalen was het sowieso niet.

Waarom een artikel schrijven? Er zijn al enige boeken verschenen over Winnetou:
http://home.planet.nl/~pronk563/winnetou.htm

Zie ook:
http://karlmay.apriana.nl/bibliografie.html
http://www.apriana.nl/index.html#014

Jack  :-O

Theodoor

• Sheriff
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2005, 10:44:01 »

Ach ja, maar er lijkt zo goed als niks over Winnetou in het Engels beschikbaar te zijn. Bedankt voor je link.

Chakotay

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 25 september 2006, 23:24:10 »

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat vriend Witte Veder behoorde tot de stam die werd genoemd in een boek waarvan ik de naam niet meer met zekerheid weet. In het verhaal wordt Arendsoog landgoed geannexeerd door een schurk (Warson) die valse eigendomspapieren toont teneinde daar ongestoord een schat te kunnen opgraven die daar eerder door die Indianenstam was begraven.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2013, 22:59:06 »

Ik ben bezig met het verhaal over hoe Arendsoog en Witte Veder elkaar ontmoet hebben.

Daarvoor heb ik een  op internet gezocht naar stammen in Arizona (geen diepgaande research). Ik kwam uit bij de Hopi.
Ze kwamen uit het noordwesten van Arizona, maar waarom zou er niet een stam wat zuidelijker zijn gaan wonen?
Ze woonden op het grondgebied van de Navajo. Dus het kan heel goed kloppen dat Witte Veder die taal begrijpt.

Er is zelfs een officiële Hopi-woordenboek te vinden. Witte Veder is Qoosa Homasa. Op beide o's van het eerste woord moet een trema staan.

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 18 september 2013, 07:45:46 door aj »

eagle-eye

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2013, 07:12:36 »

Je komt in ieder geval uit bij een Navajo-stam/bij het Navajo-grondgebied als Karl May gelijk had ;)

Leuk idee:)

trws, Witte Veder hoeft natuurlijk niet per se uit Arizona te komen... Is wel logischer natuurlijk;)
The Eagle

He clasps the crag with crooked hands;
Close to the sun in lonely lands,
Ringed with the azure world, he stands.

The wrinkled sea beneath him crawls;
He watches from his mountain walls,
And like a thunderbolt he falls.

Lord Alfred Tennyson

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 18 september 2013, 16:01:41 »

trws, Witte Veder hoeft natuurlijk niet per se uit Arizona te komen... Is wel logischer natuurlijk;)

Inderdaad het hoeft niet, maar zijn stam lijkt wel in Arizona te zijn, is mijn indruk. Al zijn daarover in de boeken geen echte aanwijzingen voor. Het enige wat ik kan bedenken is dat als Witte Veder op bezoek gaat bij zijn stam, hij altijd wel redelijk snel op de ranch terug is.

Dus ik interpreteer het naar eigen believen.  ;)  ;D

Groeten

Anne

buck

• Newbie
  • *
  • safety has no borders
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2013, 09:45:11 »

http://www.indianen.eu/

Mss kan iemand hier iets mee