Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 [3]

Auteur Topic: Wat opvalt aan tekeningen  (gelezen 35375 keer)

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
Re: Wat opvalt aan tekeningen
« Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2005, 13:56:09 »

Ik heb al gemerkt dat één van de tekenaars echt als favoriet uit de bus is gekomen. Namelijk Kresse. Ik kan mis zijn, maar mij lijkt het of die man er met hart en ziel aan gewerkt heeft. Misschien heeft hij de boeken ook goed gelezen, wat ik eerlijk gezegd betwijfel van sommige andere tekenaars. Ik wil geen afbreuk doen aan hun kunnen, maar je voelt zo aan dat ze minder enthousiast hebben getekend dan Kresse.

En toch . . .

Nu ligt deel 27 voor mijn neus en daar schiet de echte Arendsoog een A in de buitenmuur van de herberg. De tekst zegt dat hij 12 schoten lost, wat maar normaal is met max twee revolvers in zo korte tijd. En toch staan er op de tekening meer gaatjes dan die bewuste 12. Moet toch zijn dat die tekenaar, jawel H.G.Kresse, ook een vergissing heeft begaan. Of vond hij misschien dat zijn letter A niet mooi uitkwam met maar 12 gaatjes?

Feit is dat de tekenaars blijkbaar te vlug over de tekst heengaan wanneer ze een tekening moeten maken. Maar ja, de boeken zijn dan ook hoofdzakelijk bedoeld voor nog erg jonge kinderen. Die letten in die spanning immers niet op zulke zaken. Dat komt pas als je op latere leeftijd de boeken gaat herlezen.
Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

maartenl

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2005, 13:05:53 »

Citaat
Feit is dat de tekenaars blijkbaar te vlug over de tekst heengaan wanneer ze een tekening moeten maken.

Dat denk ik ook. Bijvoorbeeld ook in deel 18. Arendsoog gooit het luik dicht om het de achtervolgers niet te makkelijk te maken, maar op de tekening (blz 79) staat dat luik open.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #32 Gepost op: 28 juni 2005, 16:21:25 »

In de Arendsoog-encyclopedie zal ook een lijst van onjuistheden komen. Dat betekent dat ook gekeken wordt of een tekening onjuistheden bevat. Ik heb er al een paar gevonden, maar dat horen jullie nog.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 28 juni 2005, 23:12:42 »

Jurgen, ik hoop dat je beseft welk een schat je zo voor ons vergaart.

Eén keer je die gegevens van jou allemaal hebt geordend, gaat dat van onschatbare waarde zijn. Enfin, voor de echte fans dan toch. Ik hoop van harte dat je ervoor beloond zal worden op een gepaste manier.

[cl] :-O [cl]

Je weet het, ik doe er mijn hoed voor af. En die staat tegenwoordig echt veel op mijn hoofd! ;D
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2005, 02:31:38 »

Feit is dat de tekenaars blijkbaar te vlug over de tekst heengaan wanneer ze een tekening moeten maken. Maar ja, de boeken zijn dan ook hoofdzakelijk bedoeld voor nog erg jonge kinderen. Die letten in die spanning immers niet op zulke zaken. Dat komt pas als je op latere leeftijd de boeken gaat herlezen.

Soms zijn we natuurlijk ook wel een beetje aan het zoeken om iets op de site te kunnen melden waar anderen weer op kunnen inhaken.

Overigens zie je dit inderdaad vaak. Wat ik zelf altijd leuk vindt in boeken als er een "quote" uit de tekst onder de tekening staat. In oudere kinderboeken zie je dat vaak. Zulke tekenaars hebben de tekst dan meestal ook beter gelezen.

Wim ;D

jack nowee

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 01 augustus 2005, 18:55:05 »

Van Klaas de Vries [http://www.ericdenoorman.nl] kreeg ik in mijn vakantie onderstaande mail:
Citaat
Jack,

Rob van der Nol weet (vandaag [=17 juli]) te melden dat de omslagtekening van Arendsoog 44 van Jan Wesseling is. Rob is Kresse kenner bij uitstek, dus het is een uitspraak van iemand die er beslist wel wat van af weet. Ik heb zuiver toevallig het boek gisteren nog in handen gehad. Achterin staat dat zowel de omslagtekening, als de illustaties beide van Hans Kresse zijn. Maar dat is dus niet juist.
Ik heb e.e.a. een tijd geleden ook aan Julius de Goede gevraagd. Julius kwam met de opmerking dat Kresse niet altijd evenveel tijd (en zin) had om de Arendsoog illustraties te maken en dus wel eens wat 'uitbesteedde'.
De omslagillustraties van Arendsoog 41 en 44 zijn uitbesteed.
groet,
Klaas de Vries
http://www.ericdenoorman.nl

Jack  :-O

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
« Reactie #36 Gepost op: 01 augustus 2005, 19:50:12 »

kijk we worden steeds wijzer
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2011, 20:30:54 »

Om eens een heel oud topic wat leven in te blazen:

Ik heb eens een workshop van een kinderboekenillustrator meegemaakt (ik weet zijn naam niet meer, helaas). Wat me bij is gebleven is dat hij vaak de opdracht om te illustreren kreeg voor dat het boek af was. Soms was er wel tekst en dan kon hij de tekening bij de tekst laten passen, maar soms was er alleen maar een idee. En dan was het lastig om de tekening in het verhaal te laten passen.

Is dat ook wel eens het geval geweest bij de diverse tekenaars van de Arendsoog boeken? Dat ze dus de tekeningen af moesten hebben voor dat het boek af was?

groeten

Anne

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #38 Gepost op: 18 december 2011, 23:15:44 »

Volgens mij heeft Paul dat proces ooit beschreven in een radio-interview en schreef hij eerst het boek. Pas als hij het manuscript afgerond had, ging het naar de illustrator.

Maar misschien dat Jack je daar meer over kan vertellen.

Paul
Chocks away!

jack nowee

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 20 december 2011, 21:55:42 »

Volgens mij heeft Paul dat proces ooit beschreven in een radio-interview en schreef hij eerst het boek. Pas als hij het manuscript afgerond had, ging het naar de illustrator.

Maar misschien dat Jack je daar meer over kan vertellen.

Paul

Klopt helemaal, Paul.

Jack  :-O

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:43:39 »

In de Arendsoog-encyclopedie zal ook een lijst van onjuistheden komen. Dat betekent dat ook gekeken wordt of een tekening onjuistheden bevat. Ik heb er al een paar gevonden, maar dat horen jullie nog.

Hoi Jurgen,

Nu de encyclopedie er waarschijnlijk niet komt (toch), zou je ons misschien kunnen vertellen wat je al gevonden hebt, aan onjuistheden in tekeningen?

Groeten

Anne

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #41 Gepost op: 10 november 2012, 14:58:58 »

Oei, daar zou ik nog eens goed naar moeten zoeken. Volgens mij had ik bij een aantal delen wat losse aantekeningen gemaakt, maar nooit een geheel overzicht. Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Groeten,
Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’
Pagina's: 1 2 [3]