Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 [4] 5

Auteur Topic: Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog  (gelezen 57011 keer)

joop schepers

• Sheriff
    • Bekijk profiel
Re: Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog
« Reactie #45 Gepost op: 26 mei 2010, 17:09:10 »

Dank je wel Tuinman,

Ik ben voorlopig voornamelijk aan het grasduinen. Klik hier eens wat aan en daar eens wat aan, kijk waar ik tegen aan loop. Leuk om te zien wat er zoal gezegd wordt over en weer.

Naar het uitkomt, zoals gisteren plotseling, kan ik dan reageren.

Groet, Jôôp.

Chris Stamp

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 19 november 2010, 19:00:55 »

Ik vraag mij bij deze tijdlijn af hoe oud zou Arendsoogs voorman Jim (helaas weten we zijn achternaam niet) zijn?
In het eerste boek is hij al wat ouder en in het laatste boek is hij dat nog, bovendien vraag ik mij ook af hoe oud zou
Mrs. Stanhope eigenlijk zijn? Groetend Peter Snijders

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 06 februari 2011, 23:19:41 »

Geen idee hoe oud Jim is.

Van moeder Stanhope wordt volgens mij ook nergens een leeftijd aangeven. Ik meen me wel te herinneren dat ze in het boek' man zonder verleden' dovig was(ouderdom?), want ze hoorde de nieuwe buurman niet aankomen.

Iets heel anders; via google kwam ik een chronologisch overzicht tegen van de geschiedenis van Arizona. Ik vond het wel interessant.

Theodoor

• Sheriff
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 24 maart 2011, 09:56:13 »

Blij het lezen van nr. 4 (Arendsoog in de knel), merkte ik dat Pater O'Brien een paar keer "hemelpiloot" werd genoemd (o.a. pagina 128). Ervan uit gaande dat het verhaal zich zo rond 1870 afspeelt, en volgens mij de eerste vlucht in 1903 was, had deze schurk best Nostradamus kunnen heten.... ;D ;)

Sorry dat ik zo laat reageer, MAARRRRR... Piloot komt van een Frans woord voor loods, oftewel "een Zeeman die het Schip Door Onzekere Wateren Veilig de Haven Binnenleidt", en die betekenis had het al in het Nederlands rond 1860. Pilot had (en heeft!) die betekenis ook in het Engels. In die betekenis is het als beschrijving van (de functie van) Pater O'Brien niet al te respectloos en zeer zeker passend voor een 19e eeuws karakter, dat nog niet al te zeer verdorven is. 

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 24 maart 2011, 15:52:42 »

Sorry dat ik zo laat reageer, MAARRRRR... Piloot komt van een Frans woord voor loods, oftewel "een Zeeman die het Schip Door Onzekere Wateren Veilig de Haven Binnenleidt", en die betekenis had het al in het Nederlands rond 1860. Pilot had (en heeft!) die betekenis ook in het Engels. In die betekenis is het als beschrijving van (de functie van) Pater O'Brien niet al te respectloos en zeer zeker passend voor een 19e eeuws karakter, dat nog niet al te zeer verdorven is. 
Een goeie kennis van de franse taal  : :o [cl] ;)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 24 maart 2011, 18:37:15 »

Iets heel anders; via google kwam ik een chronologisch overzicht tegen van de geschiedenis van Arizona. Ik vond het wel interessant.

Op pagina 5 kwam ik de volgende gebeurtenis tegen:

1871. A group of citizens ambushes a band of Apaches under the
protection of the U.S. Army who are camped outside Camp
Grant. This is known as the Camp Grant Massacre.

1871 is volgens mij een jaartal wat binnen het 'Arendsoog-tijdperk' valt. Deze gebeurtenis zou je met het oog op Witte Veder en Arendsoog's banden met de indianen wellicht in een boek hebben terugverwacht.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 03 mei 2011, 10:18:51 »

Stel dat de tijdlijn wel klopt en Ann zowel in deel 4 als in deel 13 17 jaar is, dan betekent dat Arendsoog binnen maximaal een jaar(stel dat Ann in deel 4 net 17 geworden is en in deel 13 bijna 18 is)  9x een avontuur beleefd. Dat is er bijna 1 per maand.  :o

Dat zijn ranch nog floreert is dus een wonder of hij weet heel goed personeel aan te trekken.  ;)

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 03 mei 2011, 18:20:57 »

Dat zijn ranch nog floreert is dus een wonder of hij weet heel goed personeel aan te trekken.  ;)

Goed personeel heeft hij zeker: denk maar aan Jim, zijn voorman.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 12 juni 2011, 18:25:42 »

Ik heb een aanwijzing gevonden wat de leeftijd van Jim, de ouwe, trouwe voorman betreft.

In deel 52 Het Murdock mysterie roept Bob zijn zus om hulp, om Ken op te vangen. Jim komt er ook aan, maar is langzamer, want 50 jaar ouder dan Ann..

Dus; In deel 17 is Ann bijna 18. En omdat ik vandaag toch niks speciaals wilde doen, heb ik gekeken hoeveel tijd er tussen deel 17 en 52 zit, volgens de tijdlijn van miss Arendsoog. Ik kwam op bijna 3 jaar uit, dus Ann is ongeveer 20. Dat maakt Jim ongeveer 70!

(by the way, Ann is dus vanaf deel 4 tot deel 17, 17 jaar, dat is voor  A en WV meer dan 1 avontuur per maand!  [cl] Je zou er oververmoeid van raken. Het zal schelen dat ze geen vrouw en kinderen hebben........  ;) )

Anne
« Laatst bewerkt op: 03 november 2012, 23:07:48 door aj »

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 18 juni 2011, 17:01:09 »

Ik heb een aanwijzing gevonden wat de leeftijd van Jim, de ouwe, trouwe voorman betreft.

In deel 52 Het Murdock mysterie roept Bob zijn zus om hulp, om Ken op te vangen. Jim komt er ook aan, maar is langzamer, want 50 jaar ouder dan Ann..

Dus; In deel 17 is Ann bijna 18. En omdat ik vandaag toch niks speciaals wilde doen, heb ik gekeken hoeveel tijd er tussen deel 17 en 52 zit, volgens de tijdlijn van miss Arendsoog. Ik kwam op bijna 3 jaar uit, dus Ann is ongeveer 20. Dat maakt Jim ongeveer 70!

(by the way, Ann is dus vanaf deel 4 tot deel 17, 17 jaar, dat is voor  A en WV meer dan 1 avontuur per maand!  [cl] Je zou er oververmoeid van raken. Het zal schelen dat ze geen vrouw en kinderen hebben........  ;) )

Anne

Ik had hem niet zo oud verwacht!!

jeroen01

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 18 juni 2011, 18:04:39 »

70
Ik had hem niet zo oud verwacht!!
zo he ik ook niet! 70 en dan nog steeds voorman

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #56 Gepost op: 02 juli 2011, 20:39:05 »

Ik had zelf Jim ook altijd wel op 65 à 70 geschat. Heel vreemd is dat ook niet. De gemiddelde levensverwachting lag toentertijd inderdaad een stuk lager, maar vergeet niet dat dat komt door de veel hogere kindersterfte. Mannen van 70 waren toen geen uitzondering. Werken zal hij toen ook nog wel gedaan hebben, aangezien er toen niet echt een oudedagsvoorziening zal zijn geweest.

Wat betreft het noemen van Jim: in deel 62 wordt hij nog genoemd. In deel 63 niet. Dus Anne heeft gelijk als ze zou zeggen dat na deel 62 Jim niet meer genoemd wordt :P

Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 03 juli 2011, 00:43:48 »

Wat betreft het noemen van Jim: in deel 62 wordt hij nog genoemd. In deel 63 niet. Dus Anne heeft gelijk als ze zou zeggen dat na deel 62 Jim niet meer genoemd wordt :P

Jurgen

Volgens mij is Anne een jongensnaam in Friesland.
Dan zou het hij moeten zijn.

Don Esteban (c)
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 03 juli 2011, 11:09:48 »

Mannen van 70 waren toen geen uitzondering. Werken zal hij toen ook nog wel gedaan hebben, aangezien er toen niet echt een oudedagsvoorziening zal zijn geweest.

Hey Jurgen! dat is al ff geleden... 8)

Ik moet zeggen dat ik Jim niet op 65 a 70 geschat zou hebben als het (regelmatig) gaat over de 'oude maar nog krasse voorman' van Arendsoog.

Maar als hij het heeft over 50 jaar leeftijdverschil met Ann, dan zou het daar wel op moeten gaan lijken.

Maar om op die leeftijd nog volop te werken? Paardrijden lijkt met toch redelijk heftig (om als werk te doen) als je op die leeftijd bent gekomen.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2012, 22:52:17 »

Op internet kwam ik een interview tegen van Paul Nowee. Hij stelt daarin dat alle verhalen rond 1870 spelen.

Aanvullend:
 In een krantenartikel met een interview met Paul,  ergens hier op het forum, zegt hij dat de verhalen van deel 1 t/m 42 grofweg tussen 1864-1870 spelen. En dat Ann zes jaar jonger is. Dan is ze in deel 1 toch 13.

( 42 avonturen in 6 jaar, dat is 7 avonturen per jaar. Komt dat overeen met de tijdlijn van miss Arendsoog?

groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 03 november 2012, 23:17:46 door aj »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5