In deel 1 wordt de familiegeschiedenis in hoofdstuk 6 (pag. 48-49) verteld, in deel 47 in hoofdstuk 1 (pag. 5-10).
De verhalen zijn zodanig verschillend dat ook een kind in de leeftijdscategorie waarvoor Arendsoog bedoeld is, wel door zal hebben dat ze niet met elkaar te rijmen zijn.
Het verhaal in deel 1 is kort en weinig gedetailleerd. Twee dingen heb ik nooit goed begrepen. Ten eerste laat hij zijn verloofde in Engeland, terwijl hijzelf naar Arizona vertrekt. Volgens mij moet er in die tijd behoorlijk wat tijd overheen gaan om die reis af te leggen en dan ook nog ergens een baan als opzichter te vinden. En daar zou mrs. Stanhope al die tijd op hebben blijven wachten? Het kan, maar toch... En dan Moulders die er ook een lange tijd over heen laat gaan voor hij wraak neemt, zonder dat er echt een reden voor gegeven wordt.
Het verhaal van Paul in deel 47 is gedetailleerder en plausibeler (én leuker), alleen komt mrs. Stanhope daar niet in voor. Ze kent de hele familiegeschiedenis van de Stanhopes, maar hoe ze Robert James ontmoet heeft, dat verteld ze niet.
Als ik dan moet kiezen, ga ik toch voor de eerste. Jan heeft het bedacht en daar had Paul zich aan moeten houden. Al is deel 47 wel weer zo goed, dat ik het Paul vergeef dat hij dat niet gedaan heeft.