Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Arendsoogs voorman  (gelezen 8200 keer)

Chris Stamp

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
Arendsoogs voorman
« Gepost op: 24 september 2010, 19:25:51 »

Ik las al op mijn 12e jaar Arendsoog en ik ben nu 60 jaar. Wat ik mij al die jaren heb afgevraagd wat nu eigenlijk de
achternaam zou zijn van Jim de voorman van Arendsoog. Helaas kom ik dat nooit meer te weten omdat de schrijvers
Jan en Paul Nowee niet meer leven. In 3 delen van Arendsoog wordt er gesproken over de Gouverneur van Louisiana.
Zijn voornaam is Geoffrey maar ook zijn achternaam is nooit bekend geworden.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: Arendsoogs voorman
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2010, 08:36:19 »

Leuk dat je nu ook actief bent op het forum, Peter! Met 38 jaar Arendsoog - letterlijk - stuklezen ( :o) vindt je vast veel discussielijnen om mee te praten!

Ik heb nog gauw even gespiekt in deel 48, omdat ik meende dat daarin de achternaam van Geoffrey stond, maar dat is inderdaad niet het geval.

En Jim? Tja, die is oud aan het begin van de serie, en aan het eind is-ie dat nog, maar daarmee weten we inderdaad ook zijn achternaam niet...

Veel plezier op het forum!

Wim

joop schepers

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2010, 00:06:05 »

Hallo Peter en Wim,

Peter, eerst ook even welkom op het forum.

Je vraag over Jim, de oude trouwe voorman, deed me denken aan de huishoudster die in deel 1 meeverhuisde naar het Arendsnest.
J. Nowee vermeldt haar dacht ik maar 1 keer, daarna horen we niets meer over haar.

Dit verbaast mij omdat bij mijn weten J. (en P.) Nowee altijd alle verhaallijntjes afhandelen. Ze laten iemand niet zomaar weg uit de verhalen. Al is het maar, na bijvoorbeeld een schietpartij, door te vermelden hoeveel doden er waren gevallen.

Het geval van de hiushoudster heeft iets raadselachtigs. Ze is er naamloos, stil en betrouwbaar, doch alleen voor de duur van haar vermeldig. Het is alsof ze zo oud en stoffig was dat ze ongemerkt in het stof dat ze veegde is opgegaan.

Wat ik net zei over alle verhaallijntjes in de gaten houden en niet slordig laten bungelen heeft me eens, ik weet niet meer in welk deel, het gaat over een zoon die samen met Arendsoog in een geleende koets naar z'n neergeschoten vader (een bankier?) gaat, het heeft me eens zo'n 20 bladzijden in verbazing gehouden. Arendsoog [of iemand anders?] parkeerde die koets voor het huis waar de vader lag neergeschoten, de zoon legt z'n vete met z'n vader bij, het verhaal loopt op hoofdlijnen door. Maar waar was die koets gebleven?

Pas in het laatste hoofdstuk verontschuldigt Arendsoog zich tegen de uitlener van de koets dat hij die niet tijdig heeft kunnen terugbrengen.
Het ontlokte me een zucht van verlichting, het lijntje was gered.

Dit alles heeft weinig te maken met je vraag over Jim, behalve dat het bij me op kwam n.a.v. die vraag. Het is een ander spoor, maar ik vind het geinig om even te vermelden.

Dag en doeii!! Jôôp Schepers.

Chris Stamp

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2010, 17:39:52 »

Dank je wel voor je welkom aan mij op het forum. Wat je schrijft over die neergeschoten vader deed mij denken aan de verhaallijn van Good Luck Arendsoog. Daarin was het immers Mr. Gene Cleveridge die neergeschoten werd door zijn eigen voorman/zoon? Van een rijtuig is mij niets bekend. Verder heb ik al eens verteld in dit fotum dat ik mij kan
meten met de echte Arendsoog kenners. Graag zie ik een volgende reactie. En inderdaad er was een kookster vermeld in Arendsoog deel 1 geen huishoudster dit deed Mrs. Stanhope zelf.

Chris Stamp

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2010, 20:26:03 »

Hallo Joop Scheper, ik zal je iets vertellen waardoor je tot de ontdekking komt dat ergens in de Arendsoog info iets
niet klopt. In deel 1 is Arendsoogs vader al vermoord hij kwam zelf niet aan het woord. Daarna valt te lezen dat na die moord de ranch die Arendsoogs vader bezat werd verkocht en in alle stilte werd verlaten waarna de familie zich
vestigde in het Arendsnest. Pas tegen het eind van deel 1 kon Arendsoog o.a. van de premies die hij opstreek van de
diverse aanhoudingen zelf een ranch kopen. Dus de ranch is geen erfenis van Arendsoogs vader, Arendsoog heeft die zelf gekocht. Arendsoog zet daarmee wel de traditie voort die zijn vader voor hem in petto had. En er valt ook in
deel 1 te lezen dat Arendsoogs moeder en zijn zijn zuster maar wat trots op hun zoon/broer zijn. Jim de oude voorman was ook blij nog steeds voor een Stanhope te kunnen werken.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2010, 21:27:11 »

Ik heb ook langheen gedacht dat Arendsoog de ranch bewoonde die zijn vader ooit begonnen was, maar inderdaad is bij nauwkeuriger lezen gebleken dat Arendsoog aan het einde van deel 1 het besluit neemt opnieuw te beginnen.

Overigens wordt in een later delen de geldigheid van de eigendomsacten tot tweemaal toe betwist. In beide gevallen leidt dit tot spannende avonturen...

Wim ;D

Chris Stamp

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2010, 21:42:30 »

Hallo Wim, Ik begrijp welke delen jij bedoeld in deel 24 Een Hinderlaag voor Arendsoog was het een zich noemende
Warson die in werkelijkheid Luitenant Flyburn was een deserteur. En in deel 60 De Grote Grondroof waarbij 'toevallig'
het hele district Dorwan gespaard bleef. Het was toen uiteindelijk Arendsoogs voorman Jim die zijn bedenkingen uitte
tegenover zijn 'baas' waardoor Arendsoog en Witte Veder op onderzoek uitgingen en de waarheid achterhaalden.
Deze Don Rafael die inderdaad recht had op zo ongeveer al die grondrechten zag daar echter vanaf. Zodoende konden Arendsoog en de zijnen weer vredig leven op hun eigen grond. Groetjes Peter

joop schepers

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2010, 01:37:24 »

Citaat

Hallo Peter,

Ik bedoelde inderdaad vader en zoon Cleveridge in Good Luck Arendsoog.
Ik heb dat deel er net even op na geslagen, maar die koets was foetsie, d.w.z., die staat waarschijnlijk in een ander deel.
Ik zou zo 1, 2, 3 alleen niet weten in welk. Maar ik ga er vanuit dat ik er vanzelf wel weer een keer tegenaan loop. Als ik het acuut wil weten moet ik alle laatste hoofdstukken "even" doorlezen.

Ik had het ook over een oude huishoudster. Je zei dat het een kookster was. Ik ben in Arendsoog 1, hfdstk 2 gedoken.

Daar staat over de ranch wat jij ook zegt:
"Op een goede keer werd in alle stilte de ranch, die voor een aardige prijs verkocht was, verlaten en betrok de familie de hierboven genoemde blokhut."
Maar als dat zo is, dan kun je hier toch zeggen dat Mrs Stanhope, Arendsoog en Ann de ranch hadden geërfd?
En dat sluit dan toch weer aan bij Arendsoogs latere aankoop van een nieuwe ranch waarmee hij de lijn van z'n vader voortzet?

Verder staat er in Arendsoog 1, hfdstk 2 inderdaad geen oude huishoudster, maar gaat het over een oude dienstbode. Het woord kookster zie ik in mijn drukken (6de, 7de, 20ste en 32ste) niet staan. Maar misschien heb ik er verderop in die boeken overheen gelezen of komt het in andere drukken voor.

Het is los van de Arendsoog serie interessant om op te merken hoe je geheugen kennelijk indrukken kan vervormen. Ik liep echt rond met het idee dat ik "oude huishoudster" had gelezen. Maar het was tot 4x toe "oude dienstbode".

Geheugenvervorming komt dus ook voor t.a.v. die door Arendsoog geleende koets (of wagen?).

Peter, ik hoor van je,

Dag en doeii!! Jôôp Schepers.

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2010, 12:11:32 »

Toch bijzonder, ik kwam er ook pas laatst achter dat de S-Ranch op een hele andere plek staat dan de oorspronkelijke ranch van Arendsoog's vader. Toch heb ik het idee dat er in latere delen wel degelijk wordt gedaan alsof de ranch die de Stanhopes bewonen geërfd is van Robert James. Weet iemand of dit waar is?
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2014, 09:48:40 »

In deel 24 gaat het ook over de eigendom van de S-Ranch. In dat deel heb ik sterk de indruk dat Arendsoog zelf de grond van de S-ranch heeft gekocht. Het is immers Warson die beweert dat zijn grootvader de grond al veel eerder heeft geclaimed.

Wim ;D
Pagina's: [1]