Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Waarom is deel 46 'De wraak van Grissom' zo anders van stijl?

Paul was na zijn operatie nog niet in staat om een heel boek te schrijven, dus een ghostwriter schreef het boek onder zijn supervisie.  
- 1 (25%)
Paul was na zijn operatie nog niet in staat om een boek te schrijver, dus de uitgeverij nam de strip en liet een van de redacteuren het boek schrijven.
- 0 (0%)
Paul nam de strip als basis, maar voor een boek moest er veel bij verzonnen worden en daardoor werd het heel anders.
- 3 (75%)
Paul had even geen zin meer in Arendsoog, ging op vakantie, dus de uitgeverij liet een van zijn andere schrijvers het boek schrijven
- 0 (0%)
Anders, namelijk.
- 0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Waarom is deel 46 'De wraak van Grissom' zo anders van stijl?  (gelezen 9618 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Waarom is deel 46 'De wraak van Grissom' zo anders van stijl?
« Gepost op: 05 oktober 2014, 12:58:14 »

Bij het lezen van deel 46 viel me onmiddellijk op hoe anders van stijl het verhaal was. Alle Arendsoogelementen komen er in voor, maar, voor mijn gevoel, leek het alsof het niet door Paul geschreven was.
Jurgen zegt dat het komt omdat Paul de scenes van de strip moest uitsmeren om er een boek van te maken.

Wat zou de reden zijn?

Het gaat mij niet om wie gelijk heeft of ongelijk, maar of jullie het ook is opgevallen en wat je dacht dat de reden zou kunnen zijn.

Groeten,

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: Waarom is deel 46 'De wraak van Grissom' zo anders van stijl?
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2014, 20:16:55 »

Leuk onderwerp! Even geen idee nog, ik ga m deze week gewoon lezen en dan laat ik weten wat ik denk. De verklaring van de strip klinkt geloofwaardig.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2014, 21:22:24 »

Leuk onderwerp! Even geen idee nog, ik ga m deze week gewoon lezen en dan laat ik weten wat ik denk. De verklaring van de strip klinkt geloofwaardig.

Ja, het is geloofwaardig, maar waarom werd het qua stijl dan zo anders?

Groeten,

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2014, 08:48:39 »

Het 'ombouwen' van strip naar volledig verhaal lijkt mij de meest voor de hand liggende, als die reden er al moet zijn. Ik kan het verschil in stijl dat je noemt nog niet echt plaatsen. Waaruit blijkt dat dan?

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2014, 22:53:13 »

Het 'ombouwen' van strip naar volledig verhaal lijkt mij de meest voor de hand liggende, als die reden er al moet zijn. Ik kan het verschil in stijl dat je noemt nog niet echt plaatsen. Waaruit blijkt dat dan?

Wim ;D

Andere woordkeus, andere sfeer, uitleg die beknopt is en in het verhaal past. De S in S-ranch wordt opeens verklaard.

Nergens op gebaseerd dan mijn gevoel, dus ik zal er wel totaal naast zitten.  ;D

Groeten,

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2014, 12:43:08 »

Nergens op gebaseerd dan mijn gevoel, dus ik zal er wel totaal naast zitten.  ;D

Soms heb je dat gevoel gewoon als je een verhaal leest, dus je hoeft er ook niet naast te zitten. 't Was mij nooit zo opgevallen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strip. Welke delen van het verhaal zijn t.b.v. het boek toegevoegd om tot een compleet boek te komen. Heeft iemand deze strip?

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2014, 13:02:51 »

Als het goed is heb je de strip, want Jack heeft die twee jaar geleden cadeau gegeven, bij de bbq bij hem thuis.

De naam en rang van de kapitein in de strip is in het boek totaal anders.
Ann en mrs Stanhope krijgen 1 plaatje in de strip, in het boek zijn ze er helemaal niet, maar wordt er wel een telegram naar ze gestuurd. De namen van de dorpjes klinken anders dan normaal, vind ik.

Het verhaal heeft een snel tempo, maar is warrig qua plot.

Groeten,

Anne
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 21:55:37 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2014, 21:32:04 »

Als het goed is heb je de strip, want Jack heeft die twee jaar geleden cadeau gegeven, bij de bbq bij hem thuis.

Gevonden! Ik heb 'm inderdaad en zal 'm ook nog eens doorlezen.

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2014, 15:20:54 »

Ik heb de strip gelezen. Het verhaal komt in grote lijnen wel aardig overeen met het boek. Ik heb nog eens nagedacht over de reden waarom dit verhaal wat af lijkt te wijken van andere Arendsoog verhalen.

Volgens mij zit 't hem niet zozeer in stijl van schrijven maar meer in de verhaal lijn zelf, het plot. Arendsoog is in feite niet actief op zoek naar Grissom.

Uiteraard gaat hij op onderzoek uit om te zien waar zijn vee gebleven is, maar nadat hij ontsnapt is uit de greep van Grissom meldt hij de zaak bij het leger. Vervolgens gaat het leger op jacht. Arendsoog en Witte Veder nemen weliswaar deel aan die jacht, maar na de explosie van de dynamiet voorraad van Grissom gaan zij hun eigen weg (de explosie komt overigens niet aan bod in strip).

De jacht op Grissom wordt ingezet door het leger, niet door Arendsoog en Witte Veder. En vervolgens blijkt het Grissom te zijn die met zijn mannen hardnekkig jacht op Arendsoog en Witte Veder maakt, zelfs tot in Dorwan toe. Daardoor hebben de schurken in dit verhaal bijna voortdurend het initiatief, en dat is iets wat in de meeste Arendsoogverhalen niet het geval is.

Nog een opmerking ter zijde: na de publicatie van de strip in 1967 en 1968 duurt het tot 1976 voordat het verhaal in boekvorm wordt uitgebracht. Volgens mij is 1976 nog wel ruim voordat Paul ziek werd.

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 15:22:26 door kootw »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2014, 16:23:56 »

Je conclusie klinkt aannemelijk!

Ik ben het boek opnieuw aan het lezen. Wellicht herzie ik mijn mening...

Paul was misschien nog niet ziek, maar hij is in 1975 geopereerd aan een aneurysma in zijn hoofd. Hij was dat jaar uit de roulatie, vandaar deel 43 met de korte verhalen.
Wie zegt dat hij in 1976 al voldoende hersteld was hiervan?

Als hij dat wel was, en daar lijkt het op, dan waarschijnlijk nog niet genoeg om een heel origineel verhaal te bedenken, maar de strip bewerkte tot een boek.
Of misschien was hij dat sowieso van plan. Wie zal het zeggen?

Groeten,

Anne
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 21:53:52 door aj »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2014, 18:58:28 »

Ik heb het boek weer gelezen. Het is minder warrig dan ik me herinner. :D

Ik blijf erbij dat de stijl en woordkeus anders zijn en wat mij betreft niet zo zeer het plot. Het doet me zelfs bij vlagen meer aan Jan zijn stijl denken.

Het verhaal wordt erg gedetailleerd verteld, maar, naar mijn gevoel, anders gedetailleerd dan in de andere boeken. De emoties worden uitgebreid uitgelegd, in andere delen gaat het om de situaties.
Opvallend is dat de acties niet gedetailleerd qua emoties worden beschreven en de rustige scenes juist wel.
De emoties van Arendsoog zijn goed gedoseerd en dat is in de andere boeken minder.

Het landschap wordt functioneel beschreven en niet poetisch, zoals Paul altijd doet.

De namen van dorpen, valleien enz, zijn allemaal verzonnen, maar ik vind ze anders klinken dan in de andere delen. Te Engels, misschien?
Er zijn opeens dorpen in de buurt van Mining Valley en Dorwan, die in eerdere en latere delen nooit meer genoemd zijn en worden.

Groeten,

Anne

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 21:54:48 door aj »

jack nowee

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:02:07 »

Paul was misschien nog niet ziek, maar hij is in 1975 geopereerd aan een aneurysma in zijn hoofd. Hij was dat jaar uit de roulatie, vandaar deel 43 met de korte verhalen.
Wie zegt dat hij in 1976 al voldoende hersteld was hiervan?

Als hij dat wel was, en daar lijkt het op, dan waarschijnlijk nog niet genoeg om een heel origineel verhaal te bedenken, maar de strip bewerkte tot een boek.
Of misschien was hij dat sowieso van plan. Wie zal het zeggen?

Ik zal het zeggen.
Paul heeft destijds kantje boord gelegen. Heeft heel lang geduurd voordat hij weer het e.e.a. kon doen. Veel last van hoofdpijnen. Dat heeft hij overigens daarna altijd gehouden.Vandaar in 1976 de stripbewerking.

Jack  :-O

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:16:53 »

Ik zal het zeggen.
Paul heeft destijds kantje boord gelegen. Heeft heel lang geduurd voordat hij weer het e.e.a. kon doen. Veel last van hoofdpijnen. Dat heeft hij overigens daarna altijd gehouden.Vandaar in 1976 de stripbewerking.

Jack  :-O

Dank voor je informatie, Jack.  :)

Groeten,

Anne
Pagina's: [1]